קרוהן וקוליטיס אצל ילדים

קוליטיס וקרוהן בילדיםקוליטיס וקרוהן הן מחלות מעי דלקתיות שבאות לידי ביטוי בדלקת כרונית במערכת העיכול שמופיעה ונעלמת לסירוגין.

למרות שמדובר על מחלות שיכולות להתפרץ לראשונה בכל גיל, רבע מהחולים חווים את התסמינים הראשוניים לפני גיל 18 במהלך הילדות. ישנו דמיון רב בין קרוהן וקוליטיס שמופיעות בילדות לבין קרוהן וקוליטיס שמופיעות במבוגרים, אך עדיין קיימים הבדלים מהותיים רבים בין ילדים לבין מבוגרים החולים במחלות אלו.

מה הם הגורמים לקוליטיס וקרוהן בילדים?

קרוהן וקוליטיס הן מחלות אוטואימוניות שמוגדרות כמולטי פקטוריאליות. המשמעות היא שמדובר על מחלות שבהן מערכת החיסון היא הגורם האחראי לנזק למערכת העיכול אך הפעילות הלא מבוקרת של מערכת החיסון היא תוצאה של מגוון גורמים שמתרחשים במקביל. הגורמים השונים יכולים להיות סביבתיים (תזונה, תרופות, חשיפה לרעלנים מסוימים ועוד), נפשיים (סטרס, טראומה נפשית ועוד) וגנטיים.

בקרב ילדים נראה כי ההשפעה הגנטית חזקה ומשמעותית במיוחד לאור זמן החשיפה הסביבתית הקצר יחסית. למעשה, במחקרים עדכניים נראה כי ישנן מוטציות גנטיות שקיימות בקרב ילדים שאינן קיימות בקרב מבוגרים החולים במחלה.

מה הם התסמינים של קרוהן וקוליטיס בילדים?

קרוהן וקוליטיס מופיעות בילדים באופן מפושט יותר משהן מופיעות במבוגרים. כך למשל קוליטיס שפוגעת בכל המעי הגס מופיעה ב- 70-80 אחוז מהילדים החולים אך רק בשליש מהמבוגרים וקרוהן מפושטת שפוגעת גם במעי הדק התחתון והעליון וגם במעי הגס מופיעה בשליש מהילדים החולים ואילו רק בעשרה אחוז מהחולים המבוגרים.

מעבר לכך שקרוהן וקוליטיס פוגעות בילדים באופן מפושט יותר משהן פוגעות במבוגרים, המחלות באות לידי ביטוי בילדים באופן אלים יותר מאשר במבוגרים. למעשה, כיום נראה כי ככל שהמחלה פוגעת בחולה בגיל צעיר יותר, כך היא תהיה חמורה יותר ולפיכך ישנו שוני בדרגת החומרה של המחלות גם בתוך אוכלוסיית הילדים עצמה. לצורך העניין, קרוהן או קוליטיס שפוגעת בתינוקות מתחת לגיל שנתיים תהיה קשה יותר ממחלה שהתפרצה לראשונה בגיל הנעורים.

בקרב ילדים מופיעים כל התסמינים הקלאסיים המופיעים במבוגרים שמשתנים בהתאם למיקום הדלקת. בין היתר מדובר על שלשול, כאבי בטן עוויתיים, אובדן תיאבון, ירידה במשקל ועוד אך בקרב ילדים שחולים בקרוהן ניתן לראות גם בעיות התפתחות. בעיות אלה מופיעות על רקע השימוש בסטרואידים, על רקע בעיות הורמונליות, על רקע בעיות ספיגה ועוד. סך הכול נראה כי מחצית מהילדים שחולים בקרוהן לא מממשים את פוטנציאל הצמיחה הגנטי שלהם.

מעבר לכל זה ילדים שחולים מקרוהן וקוליטיס נמצאים בסיכון מוגבר לסבול משלל בעיות רגשיות כמו למשל תחושת אשמה, בדידות, מצבי עקה ועוד. כמו כן, הילדים שסובלים ממחלות מעי דלקתיות נוטים לביטחון עצמי נמוך, דימוי עצמי פגוע ואיכות חיים נמוכה יחסית לילדים בריאים.

כיצד מאבחנים קרוהן וקוליטיס בילדים?

בהינתן התסמינים האופייניים ניתן לבצע שלל בדיקות לאבחון של קרוהן וקוליטיס. בין היתר מדובר על בדיקות צואה ושתן, בדיקות דם לאיתור מדדי דלקת חריגים, בדיקת קולונוסקופיה או גסטרוסקופיה, ביופסיה של מערכת העיכול, בדיקות הדמיה שונות להדגמת הדלקת במערכת העיכול ועוד.

כיצד מטפלים בקרוהן וקוליטיס בילדים?

הטיפול בקרוהן וקוליטיס בילדים שונה מעט מהטיפול במבוגרים וזאת כיוון שככל שמשך המחלה קצר יותר, כך תוצאות הטיפול טובות יותר. בנוסף לכך, בילדים מומלץ להימנע ככל האפשר משימוש ארוך טווח בסטרואידים על רקע הסיכון לבעיות התפתחות. תזונה שמתבססת על שימוש בפורמולה בודדת כמו למשל מודולן או נוטרן למשך עד עשרה שבועות נמצאה יעילה בילדים בדיוק כמו טיפול בסטרואידים בעוד שאפקט זה לא נצפה במבוגרים.