דלקות מעיים בילדים

דלקות מעיים בילדיםלמרות שלעתים קרובות נחשבת דלקת מעיים למחלה שפירה, דלקת חריפה נותרה אחד מהגורמים העיקריים לתחלואה ותמותה בקרב ילדים ברחבי העולם, ואחראית על כ- 1.34 מיליון מקרי מוות בשנה בילדים מתחת לגיל 5 שנים.

חומרת המחלה תלויה במידת אובדן הנוזלים, ובהערכת מצב ההתייבשות. למרבה המזל, את רוב מקרי ההתייבשות בילדים ניתן לאבחן באופן מדויק על ידי בדיקה קלינית זהירה וטיפול באמצעים פשוטים, יעילים וחסכוניים.למרות שהתייבשות מבחינה טכנית, מתייחסת לאובדן מים היא עלולה להיות קשורה גם לשלשולים, ואובדן נוזלים ונפח מוגברים.

בארצות הברית, ההערכה מדברת כי בממוצע יהיו לילדים 1.3-2.3 אפיזודות של שלשול בכל שנה. ברחבי העולם, לילדים מתחת לגיל 5 שנים, יש 1.7 מיליארד אפיזודות משוערות של שלשול בכל שנה, אשר מובילים ל- 124 מיליון ביקורים במרפאה, 9 מיליון אשפוזים, ו- 1.34 מיליון מקרי מוות.

למרות זאת, שכיחותה של דלקת מעיים חריפה בקרב ילדים השתנתה מעט בארבעת העשורים האחרונים, כך שהתמותה ירדה באופן חד ומשמעותי. אחת הסיבות החשובות ביותר לירידה זו הייתה התמיכה הבינלאומית ההולכת וגוברת לשימוש בפתרון תרופתי למניעת התייבשות וכטיפול בחירה בשלשול חריף.

גורמים לדלקות במעיים אצל ילדים

דלקת מעיים עלולה להיגרם מגורם נגיפי, חיידקי, או טפיל. וירוסים הינם הגורם השכיח ביותר של גסטרואנטריטיס בילדים, הן בעולם המפותח והן בעולם המתפתח.

Rotavirus מייצג את הפתוגן הנגיפי החשוב ביותר בעולם, אשר אחראי ל- 37% ממקרי המוות הקשורים לשלשול בילדים מתחת לגיל 5 שנים.

זיהום rotavirus הינו שכיח כווריאציה עונתית, עם שכיחות מוגברת להידבקות בחורף וירידה בשכיחות בחודשי הקיץ. בארצות הברית, חיסון כנגד rotavirus הוביל לירידה ב- 60-75% באשפוז הילדים מאז 2006.

סוגי וירוסים נוספים הם Caliciviruses, astroviruses, ו.adenoviruses enteric -דלקת מעיים הנגרמת מחיידקים, לרוב תיגרם מסלמונלה, שיגלה ו- coli Escherichia .

מהם התסמינים?

גסטרואנטריטיס ויראלי בדרך כלל מאופיין בחום נמוך, הקאות ושלשולים מימיים רבים (עד 10-20 פעולות מעיים ביום), למשך 3-8 ימים. יש לשים לב כי צואה עם דם או ריר מעידה על פתוגן חיידקי.

כאשר ההקאות הינם הסימפטום המרכזי, יש לשקול מחלות אחרות כגון מחלת החזר הוושטי (GERD), חמצת סוכרתית, היצרות השוער, בטן חריפה, או דלקת בדרכי שתן. כמו כן, עלולים להיות סימנים של זיהום כמו חום, צמרמורות, פריחה, נזלת, כאבי גרון, שיעול, אשר עלולים להעיד על זיהום או אלח דם מערכתי.

דרכים לאבחון דלקת במעיים

הבדיקה הגופנית ושאילת השאלות הנלוות כאבחון דלקת מעיים יכולה לברר ולאבחן את סיבת השלשולים וההקאות, ולהעריך את מידת ההתייבשות. בחלק מהמקרים, בדיקת ההיסטוריה המשפחתית והגופנית יכולה גם לסייע בקביעת סוג הפתוגן האחראי על הקיבה והמעיים, אם כי רק לעתים נדירות אבחון זה ישפיע על הטיפול.

בבדיקה הגופנית יבדוק הרופא את הילד באופן כללי (משקל, רמת ערנות, עייפות, עצבנות), נוכחות או היעדר דמעות והאם העיניים נראות שקועות; לב וכלי דם – קצב לב ואיכות פולסים; נשימה – שיעור ואיכות הנשימה; בטן – רגישות בבטן, ריבאונד; ועוד.

איך מטפלים?

האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים (AAP), האגודה האירופית לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים (ESPGAN), וארגון הבריאות העולמי (WHO) ממליצים על פתרון ORS להתייבשות כטיפול בחירה בילדים עם דלקת קלה עד בינונית.

הטיפול הראשוני בחדר המיון צריך להתמקד בתיקון ההתייבשות. אם הילד אינו יונק באופן בלעדי, יינתנו לו תוספת נוזלים (כמו מים נקיים, מרק, מי אורז, משקה יוגורט, או נוזל אחר אשר מתאים מבחינה תרבותית). באופן כללי, ילדים עם גסטרואנטריטיס יש להחזיר לדיאטה רגילה במהירות אפשרית. האכלה מוקדמת מפחיתה את משך מחלה ומשפרת את התוצאה התזונתית.