שלשולים והקאות בילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

שלשולים והקאות בילדיםהקאות הן התרוקנות כוחנית של חלק גדול מתוכן הקיבה דרך הפה. בחילות ואי נוחות בבטן, בדרך כלל יקדימו כל התקף של הקאות.

ביטוי השלשולים הוא כאשר יש לפחות 2 התרחשויות או יותר של יציאות מימיות. בדרך כלל מחלה משולבת זו תיגרם מזיהום ויראלי או כתוצאה ממזון מקולקל ("הרעלת מזון").

זיהומים אלה בדרך כלל לא יחזיקו מעמד זמן רב והם מחלישים את הילד, יותר מאשר הם מסוכנים. עם זאת, ילדים (בעיקר תינוקות) שלא מקבלים מספיק נוזלים, וסובלים משלשולים עלולים לסבול גם מהתייבשות.

גם אם הקאות ושלשולים לפעמים מפחידים את הילדים וההורים, ומתישים את הסובלים מהם, יש להרגיע את הילד ולמנוע התייבשות. טיפול שמרני אך יעיל עשוי לסיים אפיזודות אלו במהרה, ולפעמים אף תוך מספר שעות. כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל, במקרה בו הילד מאבד מחיוניותו, או כאשר חומרת התסמינים לא מוקלת עם הזמן.

גורמים ותסמינים

הקאות ושלשולים נגרמים לרוב על ידי זיהומים נגיפיים של מערכת העיכול (גסטרואנטריטיס), ווירוסי בטן (כמו Rotavirus).

מחלות אחרות אשר עלולות לגרום לתסמינים אלה כוללים זיהומים בדרכי הנשימה, דלקת האוזן התיכונה, דלקת גרון וזיהומים בדרכי שתן. במקרים נדירים, שלשולים והקאות עלולים לבטא מצב חמור יותר, כמו: חסימת מעי, דלקת התוספתן, דלקת קרום המוח, הרעלה או פגיעת ראש. הקאות של נוזל כיס מרה (ירוקה), הקאה דמית, או שלשול דמי צריכים הערכה וטיפול דחוף.

בדרך כלל, המחלה תתחיל עם הקאות, אשר ילוו לאחר מכן גם בשלשולים בתוך 12-24 שעות. חומרת התסמינים יכולה לנוע ממחלה מתונה (אשר תתבטא ב- 1-2 פעמים / יום של הקאות או שלשולים), בינונית ( 3-7 פעמים / יום) או חמורה, אשר תתבטא בכך שהילד מקיא הכול או כמעט הכול או 8 פעמים או יותר / יום. כך שחומרת התסמינים מתייחסת למשך הזמן בו התסמינים נמשכים.

בתחילת המחלה (במיוחד לאחר הרעלת מזון), עלול לקרות מצב בו הילד מקיא הכול כ- 3-4 שעות ולאחר מכן ההקאות הופכות להיות קלות או בינוניות. צואה מימית בשילוב עם הקאות עלולה לסכן את הילד ולגרום להתייבשות. כך גם, ככל שהילד צעיר יותר, כך גדל הסיכון להתייבשות.

טיפולים במצבי הקאה ושלשול

ברוב המקרים, ההקאות תיפסקנה בתוך 24-48 שעות, אולם השלשולים לעתים קרובות נמשכים יותר משבוע, ועלולים להימשך יותר משבועיים לפני שהצואה תחזור לקדמותה.

תרופות הנמכרות ללא מרשם להקאות ולשלשולים הן בדרך כלל לא מומלצות לשימוש בילדים. הן לא מרפאות את הגורמים הבסיסיים, ועלולות למעשה להסוות סימפטומים למצב קשה יותר. אנטיביוטיקה או תרופות מרשם אחרות, נמצאות בשימוש רק במקרים המעטים אשר נגרמים על ידי זיהומים חיידקיים או טפילים.

רוב הרופאים יסכימו כי בעת הקאות ושלשולים, הטיפול הטוב ביותר יהיה שמירה על צריכת נוזלים באופן מספק והמשך האכלה מוצקה.

התייבשות היא אחד הסיבוכים המדאיגים ביותרבעקבות שלשול בילדים.שלשול מתון בדרך כלל אינו גורם לאובדן משמעותי של נוזלים, אולם יש להחזיר נוזלים אלה מהר ככל שניתן. התייבשות חמורה הינה מסוכנת, ועלולה לגרום לפרכוסים, פגיעה מוחית, ואפילו מוות.

במידה והילד סובל מסחרחורת, יובש בפה, שתן צהוב כהה, או מיעוט שתן, חוסר דמעות, עור קריר ויבש או חוסר האנרגיה, יש לטפל בו בהקדם האפשרי. אצל תינוקות במצב התייבשות, המרפס יהיה שקוע. משמעותה של התייבשות אומרת שהגוף איבד כמות רבה של נוזלים, בדרך כלל מהקאות ו / או שלשולים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן