מחלות חורף בילדים

מחלות חורף בילדיםמדי שנה עם תחילת הגשמים, הופעת השלוליות וצניחת הטמפרטורות, חלה עלייה בשכיחות מחלות מסוימות בילדים שנכללות תחת הגדרת המטריה "מחלות חורף".

המחלות המוכרות ביותר הן כמובן השפעת וההצטננות אך בנוסף להן חשוב להזכיר בהקשר זה גם את דלקת הריאות, דלקת האוזניים, נגיף הרוטה ועוד.

מה הם הגורמים למחלות חורף בילדים?

הדעה הרווחת בקרב הציבור היא שמחלות החורף נגרמות בעקבות צניחת הטמפרטורות. למעשה, מדובר באמונה מוטעית וזאת כיוון שלא הקור הוא המחולל את המחלה אלא סוגים שונים של נגיפים כמו למשל נגיף הרינו או נגיף הרוטה, נגיף האינפלואנזה ועוד.

בכל זאת, ישנם מספר גורמים לכך שמחלות החורף מתרחשות בשכיחות גבוהה במהלך חודשי החורף להלן:

• במהלך החורף הילדים נמצאים במקומות סגורים במשך שעות רבות יותר במהלך היום. הצפיפות במקומות הסגורים (במעון או בגן בעיקר) מעלה את הסיכוי להדבקה.
  • מעבר לכך שהקרבה הפיזית מעלה את הסיכוי להידבקות במחלות במהלך החורף, הרי שכאשר החדרים לא מאווררים, הריכוז של הפתוגנים באוויר גבוה יותר.
  • הנגיפים השונים מצליחים לשרוד באוויר הפתוח הודות למעטפת חלבונית מיוחדת שנפגעת בתנאי יובש. לפיכך, ככול שהאוויר לח יותר, משך ההישרדות של הנגיפים באוויר ארוך יותר וכתוצאה מכך פוטנציאל ההדבקה שלהם גבוה יותר.

ההדבקה יכולה להתרחש דרך שיעול או התעטשות אך באופן עקרוני הפתוגנים נמצאים גם בהפרשות של הילד החולה כמו למשל ברוק או בנזלת. לפיכך, גם מגע עם חפץ מסוים שמוקדם יותר זוהם על ידי ילד חולה, יכול לגרום להעברת מחוללי המחלה לילד בריא.

מה הם התסמינים של מחלות חורף בילדים?

התסמינים של מחלות החורף משתנים בהתאם לגורם המחלה ולמידת החומרה שלה. באופן עקרוני, המחלות השונות באות לידי ביטוי במגוון תסמינים כשבחלק מהמקרים מדובר על תסמינים לא ספציפיים, היכולים להעיד על קיומן של מספר מחלות.

התסמינים המוכרים ביותר הם לדוגמה כאבי אוזניים, הפרשות מהאוזניים, כאבי גרון, ליחה, נזלת, התעטשויות, שיעול, כאבים בחזה, חום גבוה או בינוני, עייפות מוגברת, חולשה ניכרת, חוסר תיאבון, נטייה לרגזנות ועצבנות, חוסר נחת, צרידות ניכרת, כאבי שרירים, צמרמורות, חוסר סבילות לקור, שלשולים, הקאות, בחילות ועוד.

כיצד מאבחנים מחלות חורף בילדים?

ברוב המקרים הקלים של מחלות החורף אין צורך לעבור תהליך אבחנתי מקיף וזאת כיוון שעל ידי צירוף נתונים שונים כגון גילו של הנבדק, התסמינים מהם הוא סובל ומידת חום הגוף שלו, ניתן לאבחן את המחלה בדרגת ודאות גבוהה. המחלות המתרחשות בחורף מדביקות ילדים רבים במקביל ולכן בדרך כלל די יהיה בבדיקה קלינית קצרה ובתשאול הנבדק או הוריו בנוגע לתסמינים מהם הוא סובל בשביל לקבל אבחנה.

עם זאת, ישנם מקרים נוספים שבהם דווקא ישנו צורך לאבחן את הפתוגן שגרם למחלה. כך לדוגמה במידה והילד סובל מכאבי גרון חמורים ייתכן כי תבוצע בדיקת משטח גרון, במקרים שבהם ישנו חשד לדלקת ריאות ייתכן שיבוצע צילום ריאות, במקרים בהם הילד סובל משלשולים חמורים ייתכן כי תתבצע בדיקת תרבית צואה ועוד.

כיצד מטפלים במחלות חורף בילדים?

רוב מחלות החורף נגרמות בעקבות חשיפה לנגיף מסוים ולפיכך ברוב המוחלט של המקרים לא ייעשה שימוש באנטיביוטיקה והטיפול יתבסס על תמיכה בחולה והתייחסות לתסמינים מהם הוא סובל. בין היתר מדובר על שימוש בסירופ נגד שיעול, תרופות לשיכוך כאבים ולייבוש הנזלת, שתייה מרובה למניעת התייבשות, הימנעות ממאמץ ועוד. במשך תקופת המחלה מומלץ להימנע משליחת הילד לגן או לבית הספר על מנת שלא להדביק ילדים אחרים.