טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) לילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) לילדיםילדים עם בעיות התנהגותיות או קוגניטיביות שמהוות הפרעה בהסתגלות החברתית שלהם עם אחרים, יכולים להיעזר בסוג מסוים של טיפול פסיכולוגי עם התמקדות בפן המחשבתי וההתנהגותי.

טיפול מהסוג הזה משלב יחד שיטות של טיפול התנהגותי ושיטות של טיפול קוגניטיבי. הרעיון שעומד מאחורי הטיפול המשולב הוא שכדי ליצור איזשהו שינוי אצל האדם שמגיע לטיפול צריך לשנות את תפישת המציאות שלו (כמו בטיפול קוגניטיבי) וגם לשנות את אופן התנהגותו בחברה על ידי למידה של התנהגויות חדשות (כמו בטיפול התנהגותי).

אופן הטיפול בילדים

אצל אנשים מבוגרים הטיפול הוא פרטני – המטופל מול המטפל. אצל ילדים ונוער המצב שונה מכיוון שהם תחת חסות ההורים והם חלק מהמערכת המשפחתית. הילד לא חי לבדו ולכן לפעמים הטיפול צריך לכלול גם את ההורים.

בחירת אופן הטיפול נעשית על ידי המטפל ועל ידי ההורים. לעתים נראה שצריך טיפול פרטני בלבד, לעתים ההורים הם אלה שעוברים הדרכה ויש פעמים שהטיפול הוא של ההורים יחד עם ילדיהם.

אם נראה לנכון, המטפל מערב גם את צוות הייעוץ של המסגרת החינוכית בה לומד הילד מתוך מטרה להתאים עבור צרכיו תכניות לימוד ותכניות חברתיות שישפרו את התפקוד שלו באותה מסגרת ואת התנהגותו אל חבריו.

לאיזה בעיות והפרעות הטיפול מתאים?

ילדים שמגיעים לטיפול קוגניטיבי התנהגותי נושאים עמם איזשהו מטען רגשי שלילי שמפריע להם לתפקד בצורה נורמלית בסביבתם הטבעית. הבעיות הן רבות ויכולות לכלול תחושות חרדה, דיכאון, אלימות, הפרעות התנהגות, קושי בשליטה על כעסים, התפרצויות, התמודדות קשה עם מצבים בחיים, טראומות בעבר, קשיים ברכישת חברים ובלמידת מוסכמות חברתיות ועוד.

מטרות הטיפול

מטרה אחת של הטיפול היא לעזור לילד לשנות התנהגויות שמקשות עליו בהשתלבות בסביבתו החברתית. כאן המטפל מקנה לילד כלים שונים שיעזרו לו בדרך לשינוי.

מטרה שנייה של הטיפול היא לעזור לילד לשנות את רגשותיו הפנימיים שלרוב הם שליליים.

מטרה שלישית ואחרונה היא לעזור לילד לשנות את קווי החשיבה שלו על ידי כך שהוא מזהה מחשבות שליליות כמו "אני לא יכול להסתגל לשום מקום" או "אין היגיון בדבר הזה" ועוד.

מטרת העל של טיפול התנהגותי קוגניטיבי היא שבסוף הטיפול הילד יחשוב בצורה חיובית, הגיונית ומציאותית על דברים שונים בחייו שקשורים להשתלבותו בסביבה ולעזור לו לדעת כיצד להתנהג במצבים שונים בחייו.

מהלך הטיפול

כאשר טיפול קוגניטיבי התנהגותי מתוכנן להיעשות באופן פרטני, המטפל נפגש עם הילד לחוד ועם ההורים לחוד כדי לאסוף מידע כללי עליו, על יכולותיו ועל קשייו שהובילו לטיפול. המפגשים הללו נעשים בטרם מתחילים את הטיפול. כאשר ההורים מגיעים להדרכת הורים, המטפל נפגש רק איתם ושומע מהם את הכול מבלי לראות את הילד.

השלב השני של הטיפול הוא ניסיון להבין את המשמעות של חיי הילד מבחינתו ו/או מנקודת מבטם של ההורים, כיצד הוא מתנהל בחייו, מהן הדרכים שלו למצוא פתרונות לקשיים שבהם הוא נתקל ועוד. שלב זה נמשך זמן מה והוא נועד לכוון את הילד או את ההורים למען השגת המטרות שלשמן הגיעו לטיפול.

כיצד מתנהל טיפול קוגניטיבי התנהגותי לילדים?

בטיפול פסיכולוגי בשיטה הקלינית ההתמקדות היא בדיבור. ההתמקדות בטיפול קוגניטיבי התנהגותי כולל דיבור, אך לא מתמקד בו. בטיפול מסוג זה הילד ו/או ההורים מתנסים בתרגולים תוך שיתוף פעולה עם המטפל. טיפול מהסוג הזה מתמקד בילד כבן אדם ולא בבעיה שאיתה הוא הגיע. בטיפול התנהגותי קוגניטיבי המטפל נמצא במצב פעיל בטיפול ולא רק יושב ומתבונן מהצד.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן