דלקת ריאות אצל ילדים

דלקת ריאות אצל ילדיםדלקת ריאות בילדים הינה מחלה שכיחה מאד, אולם במקרים נדירים וקריטיים היא עלולה להיות מסוכנת ומאיימת חיים.

דלקת ריאות היא דלקת זיהומית באחת או בשתי הריאות (היא מכונה לעתים זיהום בחזה). דלקת ריאות בילדים עלולה להיגרם עקב וירוסים או חיידקים, למרות שווירוסים הם הגורם השכיח ביותר של דלקת ריאות.

בשל הזיהום, דרכי הנשימה הקטנות של הריאות עלולות להתנפח ולהפוך את הרירית לדביקה יותר, כך שהיא תחסום את דרכי הנשימה ותפחית את כמות החמצן הנכנס לגוף. דלקת ריאות יכולות להשפיע על חלק אחד (אונה) של הריאה או על כל הריאה.

רופא הילדים, אשר יאבחן את דלקת הריאות יערוך מספר בדיקות קליניות ואבחנתיות. בדיקות דם עשויות אף הן להיות מועילות בכדי למצוא את הגורם לדלקת הריאות. צילום רנטגן של חזה הילד יכול לאשר את האבחנה הקלינית שניתנה.

דלקת ריאות לעתים קרובות, תתפתח לאחר זיהום בדרכי הנשימה, כגון שפעת או הצטננות. רובם של הילדים הסובלים מדלקת ריאות ישתפרו עם הזמן באופן מהיר ומוחלט.

גורמים ותסמינים לדלקת בריאות

ילדים עלולים להיות בסיכון גבוה יותר ממבוגרים לחלות ולהידבק בדלקת ריאות, עקב מערכת חיסון פחות מפותחת ומורכבת. מספר חיידקים יכולים לגרום לדלקת ריאות, אך גם וירוסים ופטריות. ביטוי הסימפטומים ומידת חומרתם, יהיו בהתאם לסיבת המחלה.

דלקת הריאות הנגרמת מחיידקים היא מסוג mycoplasma pneumoniae and chlamydophila pneumonia .סוג זה של דלקת ריאות, נפוצה בקרב ילדים בגיל בית הספר. הווירוסים המעורבים יגרמו ברוב המקרים לדלקת ריאות בילדים בגיל הרך (4 חודשים עד 5 שנים).

הסימפטומים של דלקת ריאות אצל ילדים עלולים להיות שונים מסימני הזיהום בקרב מבוגרים. בניגוד למבוגרים, ילדים הסובלים מדלקת ריאות לא בהכרח יסבלו משיעול או חום מציק. התסמינים המאפיינים ילדים עלולים להיות עדינים יותר, ותואמי גיל.

מבוגרים עם דלקת ריאות יהיו מסוגלים לומר שהם חשים קוצר נשימה, יש להם כאבים בחזה, או ידווחו על כאב בזמן שיעול. בילדים, מאידך, במיוחד בקרב תינוקות, הדבר היחיד שההורים עשויים להבחין הוא שהם לא אוכלים ושותים כמו שהם עושים בדרך כלל, או שהם יראו וירגישו נשימות מהירות יותר. כמו כן, יהיו ילדים אשר יסבלו מחום גבוה, שיעול, הקאות, עצבנות ואי שקט, כאבי בטן או חזה.

כיצד מאבחנים?

הילדים אשר נמצאים בקבוצת הסיכון להידבקות בדלקת ריאות הינם ילדים אשר משתמשים באנטיביוטיקה לעתים קרובות, סובלים מאסטמה או מחלה כרונית אחרת, או ילדים אשר לא חוסנו באופן מלא נגד מחלות מסוימות – אדמת, אבעבועות רוח, שעלת, או שפעת.

הדרך היחידה לאבחן דלקת ריאות היא רק לאחר אבחון קליני. בדרך כלל, הפניה לרופא תיעשה לאחר שתסמיניה של דלקת בדרכי נשימה העליונה הוויראלית לא השתפרו לאחר כחמישה ימים. דלקת ריאות עלולה להתפתח באופן מהיר מאד בקרב ילדים, ובעיקר בקרב תינוקות.

שני הסימנים העיקריים אשר מעידים על הצורך בטיפול מידי הם: השימוש בנחיריים בזמן נשימה, ושימוש בשרירים מתחת הצלעות ומעל עצם הבריח בכדי לסייע בנשימה.

טיפול בדלקת ריאות בילדים

הטיפול המידי בבית חייב להיות הקפדה יתרה על מתן נוזלים מחשש להתייבשות. ככלל, רוב הילדים החולים בדלקת ריאות יכולים יהיו להיות מטופלים בבית. הם יהיו זקוקים למנוחה ולשיכוך כאבים אם קיימים.

אם דלקת הריאות נגרמה על ידי חיידקים, הטיפול יכלול תרופות אנטיביוטיות. ילדים עם דלקת ריאות חיידקית לרוב ישתפרו מבחינת התסמינים לאחר 24-48 שעות מתחילת קבלת האנטיביוטיקה. ההתאוששות לאחר דלקת ריאות נגיפית תהיה איטית יותר בדרך כלל, ועלולה להימשך כשבועיים.