דלקת קרום המוח בילדים

דלקת קרום המוח בילדיםדלקת קרום המוח הוא המונח הרפואי לדלקת של הרקמות (קרומי המוח) המקיפים את המוח וחוט השדרה.

הדלקת נגרמת לרוב על ידי וירוס או חיידק, אשר נובע מזיהום בחלק אחר של הגוף, ומגיע לקרומי המוח דרך מחזור הדם. הטיפול והפרוגנוזה לטווח הארוך שונה במידה ניכרת בהתבסס על הגורם.

מהם הגורמים?

שתי הסיבות השכיחות ביותר של דלקת קרום המוח החיידקית בתינוקות וילדים בארצות הברית הן חיידק בשם Streptococcus pneumoniae אוmeningococcus.

גורמים מסוימים יכולים להגדיל את הסיכון של ילדל פתח דלקת קרום המוח חיידקית, כמו חשיפה לחולה עם דלקת קרום המוח, דלקת באוזן או דלקת בסינוסים, נסיעות לאזורים בהם דלקת קרום המוח החיידקית הינה נפוצה (לדוגמא, אפריקה), פגיעת ראש חמורות, בעיות במערכת החיסון, שתלי שבלול ומומים אנטומיים מסוימים.

הגורם השכיח ביותר של דלקת קרום המוח הנגיפי היא משפחת enterovirus. הם מופצים על ידי מגע ישיר עם צואה במהלך פעילויות כגון החלפת חיתולים, או בעקיפין דרך מים, מזון, ומשטחים מזוהמים. וירוסים אחרים הגורמים לדלקת קרום מוח יכולים להיות מועברים על ידי הפרשות, מגע ישיר, בזמן לידה, או עקב נשיכה של חיה (כלב) או חרק (למשל, יתושים וקרציות).

במדינות מפותחות, דלקת קרום המוח נגיפית שכיחה יותר מדלקת קרום המוח חיידקית, והיא בדרך כלל פחות חמורה. ילדים עם דלקת קרום המוח נגיפית בדרך כלל יחלימו לגמרי עם טיפול תומך.

תסמינים לדלקת קרום המוח בילדים

התסמינים האופייניים לבני גיל שנתיים ומעלה, הם: חום גבוה ופתאומי, כאב ראש חמור, צוואר תפוס, הקאות או בחילות עם כאבי ראש, בלבול או קושי בריכוז, ישנוניות או קשיים בהתעוררות, רגישות לאור, חוסר עניין בשתייה ואכילה ולפעמים אף פריחה בעור.

תינוקות ופעוטות לא יכולים לבטא את הסימנים הקלאסיים של דלקת קרום המוח כמו כאבי ראש וצוואר תפוס. כך, שבמקום זאת, הם יאופיינו בחום גבוה, בכי רב, ישנוניות או עצבנות, חוסר פעילות כמו זחילה, בליטה במרפס בחלקו העליון של ראשו של התינוק, נוקשות בגוף ובצוואר.

כיצד מאבחנים?

הפנייה לטיפול רפואי חייבת להיות מידית, במיוחד אם יש מישהו במשפחה אשר מראה סימנים ותסמינים של דלקת קרום המוח, כגון: קדחת, כאב ראש חמור אשר אינו מרפה, בלבול, הקאות או צוואר תפוס.

בעוד שדלקת קרום המוח נגיפית עשויה להשתפר ללא טיפול, דלקת קרום המוח חיידקית הינה מחלה חמורה יותר, אשר דורשת טיפול אנטיביוטי מידי בכדי לשפר את סיכויי ההחלמה. דחיית הטיפול בדלקת קרום המוח חיידקית עלולה להגדיל את הסיכון לנזק מוחי קבוע ואף מוות. בנוסף, דלקת קרום המוח חיידקית עלולה להיות קטלנית באופן מהיר, גם לאחר מספר ימים.

דרכי טיפול בדלקת קרום המוח

הטיפול בדלקת קרום המוח תלוי בגורם: וירוס או חיידק. עם זאת, הבחנה זו עשויה שלא להיות ברורה עד לתוצאות הזמינות של התרבית (בדרך כלל 48-72 שעות). במקרים רבים, מתייחסים לילדים כאל חולים בדלקת קרום המוח חיידקית, עד שסיבה זו נשללת באופן מוחלט.

דלקת קרום המוח חיידקית הינה מחלה הדורשת אשפוז וטיפול אנטיביוטי תוך ורידי. הילד יידרש להיות במעקב אחר סימני סיבוכים פוטנציאליים. בהתאם לחומרת המחלה, הילד עלול יהיה להידרש גם לטיפולים תומכים בכדי לסייע לנשימה, שמירה על לחץ דם, למנוע דימום מוגזם ולשמור מפני התייבשות.

בדלקת קרום המוח נגיפית, אין בנמצא תרופה שיכולה לחסל את הנגיף, אך במקום זאת, הטיפול הינו תומך, וכולל מנוחה, עידוד שתיה ותרופות במתן עירוי נוזלים לטיפול בחום וכאב הראש (לדוגמא, פרצטמול או איבופרופן).

כמו כן, קיים חיסון Hib נגד הידבקות בחיידק בשם המופילוס אינפואנזה B, אשר גורם לדלקת קרום המוח. החיסון ניתן במסגרת החיסון המחומש בארבעה מנות.