הפרעות התנהגות בילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הפרעות התנהגות בילדיםישנם גורמים רבים שיכולים להוביל להפרעות התנהגות בילדים כמו למשל בעיות במשפחה, מתח, מחלה קשה ועוד.

עם זאת, במקרים מסוימים עלולות להתרחש הפרעות שלא ניתן להסביר אותן על ידי אירוע חיצוני ובמקרים אלו מומלץ לגשת עם הילד לאבחון של הפרעות ההתנהגות אצל איש מקצוע.

הסוגים השונים של הפרעות התנהגות בילדים

הפרעות התנהגות בילדים נהוג לסווג לשני סוגים עיקריים: הפרעת התנהגות והפרעת התנגדות.

הפרעת התנגדות

הפרעת התנגדות שנקראת בז'רגון המקצועי הפרעה מרדנית מתריסה היא הפרעה שבאה לידי ביטוי בנטייה להתקפי זעם רבים, חוסר יכולת לעמוד בכללים, נטייה למזג עצבני ופתיל קצר, התנהגות נקמנית, האשמה של אחרים בטעויות ועוד.

התנהגות מוגדרת כמרדנית מתריסה במידה והיא גורמת לליקוי משמעותי בתפקוד הלימודי ו/או החברתי של הילד ובמידה והיא נמשכת מעל חצי שנה.

הפרעת התנהגות

הפרעת התנהגות נחשבת לחמורה יותר מהפרעת התנגדות וילדים שסובלים מהפרעת התנגדות נמצאים בסיכון גבוה פי 4 לסבול גם מהפרעת התנגדות בהמשך.

הפרעה זו באה לידי ביטוי בנטייה לאיים על מבוגרים, בנטייה לשקרנות, הפרה של כללי ההורים או של כללי בית הספר, דפוס התנהגות מתמשך של תוקפנות, התנהגות אכזרית כלפי בעלי חיים או בני אדם ועוד.

בעיות רגשיות בילדים

לא אחת המקור לבעיות ההתנהגות בילדים הוא בעיות רגשיות שונות שיכולות להיות למשל דיכאון שבניגוד לדעה הרווחת אכן יכול להופיע בילדים ולא רק במבוגרים, הפרעת חרדה ועוד. חשוב להדגיש שבעיות רגשיות בילדים אינן מעידות על רמה נמוכה של אינטליגנציה שכן גם ילדים בעלי אינטליגנציה תקינה וגם ילדים בעלי אינטליגנציה מעל הממוצע עשויים לסבול מבעיות רגשיות שונות.

אמנם לא כל מצב רוח ירוד בילדים צריך לעורר חשד, אך מכיוון שבעיות רגשיות עלולות לפגוע באופן קשה בקשריו החברתיים של הילד, בהתפתחות הכללית שלו ובאיכות חייו וחיי משפחתו הקרובה, חשוב להיות ערים לתסמינים של בעיות רגשיות בהקדם האפשרי על מנת להגיש טיפול כמה שיותר מוקדם.

הפרעות תקשורתיות

בהקשר של הפרעות התנהגות לא מדובר על הפרעות תקשורתיות כמו קשיי דיבור או איחור ברכישת שפה אלא בקבוצה של קשיי התפתחות מולדים בתחומים של התפקוד התקשורתי והתפקוד החברתי.

הפרעות תקשורתיות יכולות להיות למשל הבנה שגויה של דברים על רקע חוסר יכולת לזהות רמזים או חוסר יכולת לפענח את שפת הגוף של הדובר, התבטאות שלא לוקחת בחשבון האם המאזין מחזיק במספיק ידע מוקדם כדי להבין את הנאמר, שימוש מזערי בלבד בתנועות גוף או באינטונציות במהלך הדיבור ועוד.

ילדים שסובלים מבעיות תקשורתיות יתקשו בפעולות חברתיות שנחשבות לטריוויאליות עבור ילדים שאינם סובלים מבעיות אלו כמו למשל ליזום מפגש עם חבר מהכיתה, לנהל שיחת טלפון, להשתתף בטיול כיתתי ועוד. קשיים כאלו בדרך כלל גורמים להתפרצויות זעם ולהתנהגות נוקשה מאוד, לעימותים בלתי פוסקים עם הסביבה הקרובה בדגש על בני המשפחה ועוד.

אוטיזם

אוטיזם הוא לא מצב אחד אלא מונח שבא לתאר ספקטרום של הפרעות התפתחותיות שמכונות הקשת האוטיסטית או הרצף האוטיסטי.

הלוקים באוטיזם יכולים לסבול מאוטיזם קלאסי, מתסמונת אספרגר, מאוטיזם בתפקוד גבוה, הפרעת ילדות דיסאינטגרטיבית ועוד. התסמינים של כל אחת מההפרעות האלו שונים מאוד אלו מאלו אך רובם מאופיינים בקשיים באינטראקציה החברתית והבין אישית, בקשיים בתקשורת ובקשיים רגשיים מסוימים.

חשיבות האבחון המוקדם

הפרעות התנהגות בילדים יכולות להופיע על רקע של גורמים מגוונים בצורה בלתי רגילה. מאחר והפרעות התנהגות יכולות להשפיע על כל תחומי החיים ישנה חשיבות עליונה לאבחן את מקור ההפרעות ולהבין את מידת החומרה שלהן בשלב כמה שיותר מוקדם בחיי הילד וזאת על מנת שניתן יהיה להגיש לו טיפול מקצועי שימנע או יצמצם את ההשפעה של ההפרעות התנהגות על המשך חייו.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן