אדנואיד – שקד שלישי בילדים

אדנואיד – שקד שלישי בילדיםהסרה של אדנואיד או כפי שהוא קרוי לעתים קרובות, שקד שלישי, הוא הניתוח השכיח ביותר כיום מבין כל הניתוחים המבוצעים בילדים. מדובר על ניתוח שגרתי הנמשך כחצי שעה שכמעט ואינו כרוך בסיכונים.

האדנואיד ממוקם ליד הפתחים של תעלות האוורור של האוזניים, בחלק העליון של הלוע. השקד השלישי מהווה חלק אינטגרלי ממערכת החיסון ומאחר והוא ממוקם באזור אסטרטגי מאוד במערכת הנשימה, הרי שכאשר הוא גדל מעבר לגבול מסוים, הוא יכול לגרום לבעיות נשימה.

מה הם הגורמים לאדנואיד בילדים?

האדנואיד הוא רקמה טבעית ולפיכך לא עצם הנוכחות של השקד השלישי הוא הבעיה. הבעיה מתעוררת אך ורק במקרים בהם השקד השלישי מתחיל לגדול ולגרום להפרעות בזרימת האוויר התקינה. מצבים כאלו מתרחשים ברוב המקרים בין גיל שנתיים לגיל חמש שנים אך באופן עקרוני יכולים גם להתרחש בפעוטות ואף בתינוקות צעירים.

השקד המוגדל מתפתח בדרך כלל כתוצאה מחשיפה חוזרת ונשנית למזהמים שמופיעים באופן כרוני הגורמים לגירוי מתמיד וחמור של השקד. תפקידו של השקד הוא להגיב לחשיפה למזהמים בייצור נוגדנים ולצורך כך הוא גדל בנפחו. בשלב מסוים עלול להיווצר מצב של גירוי יתר הגורם לכל התסמינים האופייניים למחלה.

מה הם התסמינים של אדנואיד או שקד מוגדל בילדים?

התסמין המרכזי של אדנואיד הוא נשימה מוגברת דרך הפה וזאת בשל העובדה שהאדנואיד חוסם את מעברי האוויר.

מעבר לכך שניתן לראות בילד נשימה בפה פעור, עלולים להופיע תסמינים אופייניים נוספים הכוללים בין היתר נחירות בזמן השינה והצטברות של נוזלים באוזניים שיכולים להוות קרקע טובה לגידול של חיידקים. לפיכך, אין זה פלא שילדים רבים הסובלים מאדנואיד מוגדל מפתחים דלקות אוזניים באופן כרוני. דלקות האוזניים יכולות לגרום לפגיעה בשמיעה, לכאבי אוזניים, לפגיעה בשיווי המשקל ועוד.

כיצד מאבחנים אדנואיד או שקד שלישי מוגדל בילדים?

האבחון של אדנואיד בילדים כולל בראש ובראשונה התייחסות לתסמינים האופייניים לתופעה. האבחון מבוצע על ידי רופא אף אוזן גרון וכאשר אכן קיימים התסמינים הרלוונטיים, לרוב יבוצעו לילד בדיקות המשך שיש בכוחן לספק את האבחנה הסופית. בין היתר מדובר על בדיקה שמבוצעת באמצעות סיב אופטי המוחדר דרך האף ועל צילום רנטגן פשוט.

כיצד מטפלים באדנואיד או בשקד שלישי בילדים?

מאחר ומדובר על תופעה שכיחה מאוד, הרי שאין זה פלא כי ישנו מגוון רחב ביותר של דרכים המשמשות לטיפול בשקד השלישי המוגדל. בכול מקרה שבו האדנואיד גורם להופעת התסמינים האופייניים שהוזכרו לעיל, מומלץ להתחיל מטיפול שמרני או מטיפול אלטרנטיבי לפני שמגיעים לטיפול הרדיקלי שכרוך בניתוח להסרת השקד השלישי. בין היתר כיום ניתן לטפל בבעיה באמצעות דיקור סיני, הומאופתיה, נטורופתיה ועוד.

במקרים בהם הבעיה מהווה פגיעה חמורה באיכות החיים שלן הילד, ניתן בהחלט לשקול ניתוח.

האם מדובר על ניתוח מסוכן?

מדי שנה מבוצעים אלפי ניתוחי שקדים בישראל לרבות ניתוח להסרת שקד שלישי. הניתוח מבוצע תחת הרדמה כללית וכפי שציינו בתחילת מאמר זה, כמעט ואינו כרוך בנטילת סיכון. בדרך כלל, למעט כאבים או קשיי בליעה שמופיעים במשך יומיים עד שלושה לאחר הניתוח, לא מורגשות כל תופעות לוואי מכל סוג שהוא אך השיפור בנשימה מורגש כמעט באופן מידי.

הסיבוכים האפשריים שמופיעים בשכיחות נמוכה מאוד לאחר ניתוח להסרת אדנואיד כוללים בין היתר דימום מהלוע, התייבשות וכן במקרים מסוימים זמן מה לאחר הניתוח האדנואיד עלול לגדול מחדש ובעקבות כך ייתכן כי יתעורר הצורך לבצע את הניתוח פעם נוספת במועד מאוחר יותר.