מה בודקים הרופאים לפני שמשחררים את הילוד ממחלקת יולדות?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מה בודקים הרופאים לפני שמשחררים את הילוד ממחלקת יולדות?רבים לא מודעים לכך אבל המצווה היהודית פרו ורבו לא מוטלת על נשים כי אם על גברים בלבד.

הסיבה לכך נעוצה בעובדה שההיריון והלידה מעמידים את בריאותה של האם בסיכון ולכן במידה ומצווה זו הייתה מוטלת על נשים, היא הייתה עומדת בסתירה לערך של קידוש החיים ושמירה על הבריאות.

עד לא מזמן היו לידות רבות אשר הסתיימו במוות של התינוק או של האם, אך בעקבות ההכנסה של מספר בדיקות חשובות לשגרת הנהלים בכל לידה ולידה, שכיחות הסיבוכים של הלידות ירדה באופן משמעותי.

ישנן בדיקות רבות שמבצעים הן לאם היולדת והן ליילוד לאחר הלידה ובמאמר זה נתמקד בבדיקות שעושים לתינוק זמן קצר לאחר צאתו לאוויר העולם עוד במחלקת יולדות לפני המעבר למחלקת ילודים.

מבחן אפגאר

מבחן אפגאר הוא המבחן הראשי והחשוב ביותר שמבצעים הרופאים לתינוק מיד לאחר צאתו לאוויר העולם. המבחן מיועד להעריך את המצב הגופני של התינוק בחמישה מדדים להלן:

  • צבע העור של התינוק.
  • דופק הלב של התינוק.
  • תגובה לגירוי.
  • טונוס השרירים של התינוק.
  • יכולת הנשימה של התינוק.

המבחן שנקרא על שמה של הרופאה שפיתחה אותו בשנת 1952, ד"ר אפגאר וירג'יניה, מבוצע בשתי נקודות זמן. הנקודה הראשונה היא דקה אחת לאחר צאת התינוק לאוויר העולם והשנייה היא חמש דקות לאחר צאת התינוק לאוויר העולם. הסיבה בגינה נהוג לבצע את הבדיקה פעמיים היא על מנת להעריך את מידת השינוי במצבו של התינוק לאחר הטיפול הראשוני שהוגש לו.

על איזו סקאלה נע הציון במבחן זה?

הציון שניתן במבחן אפגאר נע על סקאלה בין אפס לעשר, שכן כל מדד שנבחן יכול להעניק לתינוק ציון שנע בין אפס לשתי נקודות להלן:

  • צבע העור – ציון 2 יוענק לתינוק בעל גוון עור ורוד, ציון של נקודה 1 יינתן לתינוק בעל גוון עור ורוד בגוף אך כחול בגפיים ואילו ציון אפס יינתן לתינוק שגוון עורו כחול או חיוור באופן כללי בכל חלקי הגוף.
  • דופק הלב – במידה ולא ניתן למשש את הדופק של התינוק הציון שהוא יקבל במדד זה יהיה אפס, דופק נמוך ממאה פעימות לדקה יזכה את התינוק בנקודה אחת ודופק מעל מאה בשתי נקודות.
  • טונוס השרירים – חוסר תזוזה עצמונית של הגפיים יוביל לתוצאה של אפס נקודות במדד זה, תזוזה מינימאלית של הגפיים תזכה את התינוק בנקודה אחת ואילו תנועה משמעותית וחזקה תזכה אותו בשתי נקודות.
  • תגובה לגירוי – תינוק שיגיב בבכי לגירוי של מישוש יזכה את התינוק בשתי נקודות, תגובה חלשה בנקודה אחת והיעדר תגובה באפס נקודות.
  • נשימה – תינוק שלא נושם יקבל במדד זה אפס נקודות, נשימה לא סדירה ו/או איטית תזכה את התינוק בנקודה אחת ונשימה טובה שמלווה בבכי האופייני והמיוחל תזכה את התינוק בשתי נקודות.

שקילה

בדיקה נוספת שמבוצעת לתינוק לפני השחרור ממחלקת יולדות היא שקילה שלו. בבדיקה זו התינוק מונח על משקל אלקטרוני והמשקל שלו נרשם. ישנה חשיבות גדולה לביצוע של שקילה מיד לאחר הלידה על מנת לאפשר מעקב תקין אחר ההתפתחות התקינה של התינוק כבר החל מהלידה.

כמו כן, משקל לידה חריג מצריך התייחסות מיוחדת ומעקב צמוד יותר אחרי קצב העלייה במשקל. יש לציין שבתינוקיה נהוג לבצע שקילה נוספת שלרוב תראה על ירידה במשקל לאור ניקוי התינוק מהנוזלים שעוטפים אותו.

בדיקה גופנית

בחדר היולדות יבצע הרופא בדיקה פיזית בסיסית שכוללת בדיקת ערנות, בחינה של איברי המין, בדיקה של עמוד השדרה, הגב ופי הטבעת, מדידה של היקף הראש ועוד.

בדיקת PH טבורי

בדיקה של רמת החומציות בדם הטבורי היא בדיקה שיכולה להעיד על מצבים בהם התינוק סובל מחוסר חמצן או שסבל מחוסר חמצן במהלך הלידה. בדיקה זו אינה מבוצעת בשגרה אלא רק במקרים מסוימים שבהם קיים חשש לבעיה באספקת החמצן לתינוק, בדומה לבדיקת רמת החומציות שמבוצעת בקרקפת של העובר במהלך הלידה במצבים מסוימים בהם ישנו חשש לאספקת הדם התקינה לתינוק.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן