פרכוסי חום אצל ילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פרכוסי חום בילדיםאמנם פרכוסי חום בילדים היא תופעה שעלולה לעורר דאגה בקרב ההורים, אך יש לציין כי מדובר על תופעה שכיחה יחסית בקרב ילדים עד גיל שש, שברוב המוחלט של המקרים לא אמורה לעורר דאגה. הרוב המוחלט של ההורים החוזים בילדם המפרכס נוטים לחשוב כי נשקפת לו סכנת חיים, אך לא זו בלבד שפרכוסי החום אינם מסכני חיים, אלא שכיום ברור כי אין קשר בין פרכוסי החום לפגיעה שכלית או קוגניטיבית.

מה הם הגורמים לפרכוסי חום בילדים?

הגורם לפרכוסי חום אינו ברור אך ככול הנראה ישנו מנגנון חשמלי מסוים שנכנס לפעולה כאשר ילדים מסוימים מתחילים לסבול מעלייה של חום הגוף. כיום ידוע כי כאשר חום הגוף מתחיל לעלות, משתחררים לזרם הדם חומרים שונים הנקראים ציטוקינים. לפי אחת הסברות הרווחות כיום, ייתכן כי ישנו קשר בין העלייה בריכוז הציטוקינים בדם לבין הפעילות הלא תקינה של מערכת העצבים המרכזית.

הפרכוסים מתפתחים ברוב המקרים בעקבות זיהום ממקור נגיפי או חיידקי והזיהומים השכיחים ביותר הקשורים לפרכוסי חום הם דלקת שקדים, דלקת באוזן התיכונה ומחלות זיהומיות אחרות דוגמת שפעת או אבעבועות רוח. כמו כן, במקרים נדירים מאוד הפרכוסים מופיעים לאחר מתן חיסון מסוים.

כך למשל הסיכוי לפתח פרכוסי חום לאחר מתן חיסון MMR (אדמת, חצבת וחזרת) הוא 1:3000 עד 1:4000 ואילו שכיחות הפרכוסים לאחר קבלת חיסון מחומש נגד המופילוס אינפלואנזה B, פוליו, דיפטריה, שעלת וטטנוס היא 1:6000 עד 1:11000.

מה הם התסמינים של פרכוסי חום בילדים?

הפרכוסים מתפתחים בדרך כלל במהלך היום הראשון שבו עולה חום הגוף מעל שלושים ושמונה מעלות, אך במקרים מסוימים דווקא ירידה של החום מחום גבוה לחום תקין תקדים את הופעת הפרכוסים. פרכוסי חום מתחילים באובדן ההכרה ובהתקשחות של השרירים ובהמשך מופיעות עוויתות בשרירי הידיים והרגליים באופן סימטרי בשני צדי הגוף.

במקרים מסוימים הילד יאבד את השליטה על הסוגרים ויטיל צואה ושתן תוך כדי הפרכוס וכן במקרים מסוימים הילד יקיא, יפריש קצף מהפה ויגלגל את עיניו כלפי מעלה. ברוב המקרים הפרכוס נמשך פחות מחמש דקות ואחריו הילד עשוי להרגיש חלש ועייף מאוד.

כיצד מאבחנים פרכוסי חום בילדים?

בכל מקרה של פרכוסים, עם או ללא קשר לעלייה או ירידה של חום הגוף, יש לפנות בבהילות לחדר המיון וזאת כיוון שלא ניתן לדעת האם מדובר על פרכוס חום או פרכוס שיש בו להעיד על מחלה אחרת או על מצב רפואי אחר. חשוב מאוד להזמין אמבולנס בכול מקרה שבו בנוסף לפרכוסים מופיעה פריחה עורית, מופיעים קשיי נשימה והפרכוסים לא מסתיימים לאחר חמש דקות.

בבית החולים מתחיל תהליך אבחון יסודי שמטרתו לאבחן את הגורם לעליית החום, להגדיר את סוג הפרכוסים ולשלול גורמים אחרים שהיו יכולים לגרום להופעת הפרכוסים. בין יתר הבדיקות יבוצע תשאול מקיף של ההורים לגבי אופי הפרכוסים, תבוצענה בדיקות שתן ובדיקות דם ובמקרים מסוימים ייתכן שתבוצענה גם בדיקת ניקור מותני ובדיקת EEG.

כיצד מטפלים בפרכוסי חום בילדים?

במהלך הפרכוס יש להשכיב את הילד על הצד וזאת על מנת שלא ייחנק במקרה שיקיא. חשוב לדאוג לכך שהילד ישכב במקום נמוך על מנת שלא יימצא בסכנת נפילה ולהימנע מלנסות להוציא את לשונו מחוץ לפיו. חשוב להפשיט את הילד מבגדיו על מנת לסייע לו לקרר את גופו ועל מנת להקל עליו את הנשימה אך חל איסור מוחלט להכניס את הילד למקלחת או לאמבטיה במהלך הפרכוסים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן