פריחות בעור אצל ילדים

פריחות בעור אצל ילדיםפריחות בעור אצל ילדים ותינוקות מתבטאות בכתמים באזור החיתול, נקודות אדומות על כפות הידיים, או פריחות ובעיות עור שונות המתבטאות בתסמינים שונים או שהן נובעות כתוצאה ממחלות ילדות.

אבעבועות רוח

מחלת אבעבועות רוח מתחילה כבליטות קטנות, מגרדות ואדומות. בליטות אלו משתנות במהירות והופכות לשלפוחיות מלאות בנוזל ורוד, שבסופו של דבר הופכות לקרומים חומים יבשים או גלדים. לעיתים קרובות מופיעים הנגעים לראשונה על הקרקפת והפנים ולאחר מכן מתפשטות על פני כל הגוף.

גלים חדשים של שלפוחיות צצים ככל שהמחלה מתקדמת. הפצעים עשויים להיות מרובים או להתבטא במספר פצעים בלבד, במיוחד אם הילד קיבל חיסון נגד אבעבועות רוח. המחלה מלווה בחום קל ונדיר שהיא מופיעה לפני גיל שנה.

חצבת

חצבת מתחילה עם חום, נזלת, עיניים אדומות ודומעות ושיעול. בליטות אדומות עם נקודות לבנות זעירות מופיעות לאחר מספר ימים בצד הפנימי של הלחיים. בשלב הבא, מופיעה פריחה על הפנים, המתקדמת במורד הגב אל הישבן, הזרועות והידיים ולבסוף אל הרגליים וכפות הרגליים.

הפריחה מתחילה עם כתמים שטוחים אדומים, אך בסופו של דבר מתפתחת לבליטות ועשויה להיות מגרדת. מחלה זו נמשכת כחמישה ימים ולאחר מכן נעלמת, כשהיא מותירה אחריה עור יבש ומתקלף. מחלה זו נדירה הודות לחיסונים והסיכוי הטוב ביותר שלה להתרחש היא בקרב ילדים שלא חוסנו.

אקנה בקרב תינוקות

אקנה אלו הם פצעונים קטנים לבנים המופיעים בדרך כלל על הלחיים ולעיתים על המצח, הסנטר ואפילו על החלק האחורי של הילד. הנגעים עשויים להיות מוקפים בעור אדמדם. לעיתים הם מופיעים בלידה או מתפתחים בגיל שבועיים עד חודש.

תפרחת חיתולים

תפרחת חיתולים מתבטאת בעור אדום ונפוח באזור החיתול. הפריחה עשויה להיות שטוחה או עבה, וגורמת לחוסר נוחות במהלך החלפת חיתול. בעיה זו נפוצה ביותר בקרב תינוקות מתחת לגיל שנה.

אקזמה

פריחה מגרדת המתרחשת בדרך כלל בקמטי המרפקים או הברכיים, כמו גם על הלחיים, הסנטר, הקרקפת, החזה והגב. היא מתבטאת בעור יבש ומעובה בעל קשקשים אדומים או בליטות אדומות זעירות אשר עשויות לטפטף או להיות מכוסות בקרום.

אקזמה נפוצה ביותר בקרב משפחות עם היסטוריה של אלרגיות או אסטמה. בדרך כלל היא מופיעה לראשונה בגיל שנה, ולעיתים קרובות נעלמת עד גיל שנתיים, אך עשויה להמשך גם לבגרות.

המחלה החמישית

מתחילה עם חום קל ותסמיני הצטננות, ולאחר מספר ימים מתבטאת בלחיים אדומות עם כתמים לבנים, פריחה אדומה שלעיתים מגרדת בידיים וברגליים. מחלה זו מכונה אף מחלת הלחיים או אריתמה. היא נפוצה ביותר בקרב ילדים בגיל הרך ובגיל בית הספר.

מחלת הפה, הידיים והרגליים

מחלת הפה והטלפיים מתבטאת בחום, אובדן תיאבון וכאבי גרון ולאחריהם פצעים כואבים בפה, פריחה על כפות הידיים והרגליים ולעיתים על הישבן. הפריחה מתחילה כנקודות אדומות קטנות ושטוחות אשר עשויות להפוך לבליטות או שלפוחיות. מצב זה נפוץ ביותר בקרב ילדים בגיל הרך, אך עלול להופיע בכל גיל.

כוורות

מתבטאות בכתמים אדומים ומגרדים על העור, שעשוים להופיע ולהעלם. המצב נמשך בדרך כלל בין מספר שעות למספר ימים אך עלול להימשך שבועות או אף חודשים, ולהופיע בכל גיל.

צהבת

מתבטאת בגוון עור צהוב. אצל תינוקות כהי עור ניתן לראות את הגוון הצהוב בלבן של העיניים, ובכפות הידיים והרגליים. מחלת הצהבת נפוצה בשבוע הראשון או השני לחיים.

גזזת

פריחת טבעות אדומות בודדות או מספר טבעות הנעות בגודלן בין גודל מטבע לבין מרובע. נגעים אלו מלווים בדרך כלל בקשקשים על החלק החיצוני של הראש ועשויות לגדול יותר לאורך הזמן. מצב זה עלול להופיע אף כקשקשים או קרחת על הקרקפת, והוא נפוץ ביותר בקרב ילדים בגיל שנתיים ומעלה.

אדמת

פריחה וורודה אדומה המופיעה לראשונה על הפנים, ואז מתפשטת על הגוף ונמשכת יומיים עד שלושה ימים. ילד יכול לחוות חום קל עם המחלה, בלוטות לימפה נפוחות מאחורי האוזניים, נזלת או קוצר נשימה, כאבי ראש וכאבי גרון. מחלת אדמת היא נדירה הודות לחיסונים והסיכויים הטובים ביותר שלה להתרחש הם בקרב ילדים שלא חוסנו.

גרדת

פריחה מגרדת חמורה המתבטאת בבליטות אדומות מפוזרות, בדרך כלל בין האצבעות, סביב פרקי הידיים, באזור בית השחי, המפשעה וסביב המרפקים. היא עלולה להופיע אף על הברכיים, כפות הידיים, כפות הרגליים, הקרקפת או הפנים.

הפריחה עשויה להתבטא בקווים מפותלים לבנים או אדומים דקים, או בשלפוחיות קטנות על העור. הגירוד אינטנסיבי ביותר לאחר אמבטיה חמה או בלילה ועלול לגרום לילד לבעיות שינה. מצב זה יכול להתרחש בכל גיל.

ראו מחלות עור נוספת הגורמת לפריחה – סרפדת

אדממת