פסוריאזיס בילדים

פסוריאזיס בילדיםפסוריאזיס היא מחלת עור אוטואימונית שמוגדרת כדלקתית כרונית. סך הכול המחלה פוגעת בכשלושה אחוז מהאוכלוסייה הכללית ובאופן עקרוני יכולה להתפרץ בקרב בני כל הגילאים. עם זאת, היא לרוב מתפרצת בשתי קבוצות גילאים – בעשור השני לחיים ובעשורים החמישי והשישי.

לפי נתונים מחקריים נראה כי שליש מהמקרים מופיעים לראשונה בגילאי הילדות. המחלה מופיעה בשכיחות זהה בקרב בנים ובנות, אך בקרב בנות היא נוטה להופיע בגיל מוקדם יותר מאשר בקרב בנים.

ככל שהמחלה מופיעה בגיל צעיר יותר, כך נראה כי הנטייה המשפחתית לחלות בפסוריאזיס מובהקת יותר. כך למשל בעשרים וארבעה עד שבעים אחוז מהילדים החולים בפסוריאזיס קיים סיפור משפחתי של פסוריאזיס ובמידה ואדם חולה בפסוריאזיס, ישנו סיכוי של 28% שגם ילדו יחלה במחלה. כאשר זוג הורים חולים בפסוריאזיס, הסיכוי גבוה יותר ועומד על שישים וחמישה אחוז.

מה הם הגורמים למחלה?

לצד המרכיב הגנטי נראה כי ישנם כמה גורמים נוספים להתפרצות המחלה, אם כי טרם ניתן להצביע על הגורמים הספציפיים ולפיכך לא ניתן לנבא מראש האם הילד יהיה חולה בפסוריאזיס או לא.

נראה כי המחלה קשורה בתפקוד כבד לא תקין, ברעלת דם במעיים, באירוע טראומטי של מערכת העיכול ועוד. כל המידע הנ"ל הופק מנתונים סטטיסטיים אך המנגנון הבסיסי העומד מאחורי המחלה טרם ברור עד תום.

הפגיעה העורית היא תוצאה של תקיפה שמתבצעת על ידי תאי מערכת החיסון נגד מרכיבים מסוימים בעור שגורמת לתחלופה מהירה ביותר (עד פי אלף) מהתחלופה של תאי העור באדם הבריא.

מה הם התסמינים של המחלה?

המהלך של מחלת הפסוריאזיס הוא כרוני ובא לידי ביטוי בהתפרצות ונסיגה למשך פרקי זמן לא קבועים. ישנן מספר צורות מרכזיות בהן המחלה באה לידי ביטוי בילדים להלן:

• פסוריאזיס רובדית – זוהי הצורה השכיחה ביותר של המחלה שמהווה למעלה ממחצית ממקרי הפסוריאזיס בילדים. היא באה לידי ביטוי בפפולות בצבע אדום שמתמזגות זו עם זו ליצירת רבדים אדומים שמכוסים במעין קשקשת גסה וכסופה. הנגעים ממוקמים ברוב המקרים במרפקים, בברכיים ובקרקפת. בקרב ילדים מתחת לגיל עשרים בארבעים עד שישים אחוז מהמקרים הקרקפת תהיה הראשונה להיפגע. כמו כן, בקרב ילדים קיימת שכיחות גבוהה יותר של פגיעה בעור הפנים יחסית למבוגרים.
  • פסוריאזיס טיפתית – סוג זה של פסוריאזיס מהווה סך הכול כחמישה עשר אחוז ממקרי הפסוריאזיס בילדים ובאופן כללי פסוריאזיס טיפתית נחשבת לשכיחה הרבה יותר בקרב ילדים מאשר בקרב מבוגרים. בדרך כלל, המחלה מתפרצת לאחר זיהום נגיפי בדרכי הנשימה או זיהום סטרפטוקוקלי בגרון. שמה של צורה זו ניתן לה משום שהנגעים הפסוריאטיים בסוג זה, שמופיעים בעיקר באזור הגב, הרגליים והידיים, נראים כמו טיפות.
  • סוגים פחות נפוצים בילדים – הסוגים הפחות שכיחים בקרב ילדים הם פסוריאזיס פוסטולרית שבאה לידי ביטוי בשלפוחיות עוריות, פסוריאזיס הפוכה שבאה לידי ביטוי במיקום לא שגרתי של הנגעים (אזור הקפלים בעור) ופסוריאזיס אריתרודרמית שנחשבת לצורה קשה במיוחד הבאה לידי ביטוי בנגעים עוריים שמזכירים מאוד כוויות.
  • חשוב לציין כי ילדים שסובלים מפסוריאזיס נמצאים בסיכון מוגבר פי 3 לפתח מחלת מעי דלקתית ובסיכון מוגבר פי 2 לסבול מסוכרת, יתר לחץ דם והפרעה בפרופיל השומנים בדם.

כיצד מטפלים בפסוריאזיס בילדים?

הטיפול בפסוריאזיס בילדים מיועד לשלוט על המחלה, להאריך את הנסיגה ולעכב את ההתפרצות ובפירוש לא מיועד לרפא את החולה כליל. הטיפולים המוצעים לחולים כוללים טיפולים מקומיים (פוטותרפיה ושימון של העור עם תחליבי לחות, משחות וקרמים) וטיפולים מערכתיים (מתותרקסט, אציטרטין, ציקלוספורין ועוד).