השמנת יתר בילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

השמנת יתר בילדיםבמהלך השנים האחרונות ניכרת עלייה משמעותית בתופעת השמנת היתר אצל ילדים. עיקר הבעיה קיימת בקרב ילדים מערביים.

הסיבות לכך רבות. שעות ישיבה מרובות מול מחשב, חוסר פעילות גופנית, תזונה לקויה הרוויה בג'אנק פוד וכדומה. המכנה המשותף של כל גורמים להשמנת היתר בילדים נובע מאורח החיים המודרני הנהוג בארצות המערב.

למרות שנושא המאמר עוסק בילדים, חשוב לדעת שהתופעה ניכרת באחוזים גבוהים גם אצל מבוגרים. אוכל עתיר שומן, צפייה ממושכת בטלוויזיה וחוסר בפעילות הופך את האנשים לשמנים. ילדים מחקים את המבוגרים, לכן אין כל פליאה שגם הם מאמצים את סגנון החיים הזה ועקב כך סובלים מהשמנת יתר.

ראוי לציין שלא כל מקרי ההשמנה אצל ילדים נובעים בהכרח מהסיבות שהובאו לעיל. יש מצבים שמדובר בבעיה גנטית העוברת בתורשה או שהשמנת היתר נובעת מחולי או מחילוף חומרים לא נכון של הגוף. בכל אחת מהסיבות פעילות גופנית הנעשית באופן קבוע תשנה את המצב.

ילד שמן?

על פי ההגדרה המקובלת, השמנת יתר היא עודף רקמת שומן בגוף ביחס לגיל ומין. מדובר במונח כוללני ביותר. הערכה האם מדובר בילד שמן או לא נקבעת על פי היחס בין הגובה והמשקל בשילוב נתונים נוספים כמו גיל ומין.

קיימות שתי שיטות נפוצות להערכת השמנה. הראשונה מתבססת על נתוני המשקל והגובה והשנייה על חישוב אינדקס מסת הגוף. בשתיהן ניתן להגיע לחישוב מדויק ובעקבותיו לאבחנה האם מדובר במצב של עודף משקל רגיל או בהשמנת יתר קשה העלולה לגרום לבעיות בריאותיות.

שמן זה לא בריא

ידוע שמבוגרים שמנים נמצאים בקבוצות סיכון מבחינה בריאותית. על פי מחקרים רפואיים מחלת הסוכרת וכן יתר לחץ דם שכיחים בקרב שמנים ביחס של פי שלושה מאשר אצל אנשים ללא משקל עודף. מחלות לב הנובעות מרמה גבוהה של שומנים בדם ועלייה באחוזי הסיכון ללקות במחלה ממארת נמצאו קשורים בהשמנת יתר.

אצל ילדים ובני נוער השמנת יתר שאינה מטופלת בזמן תהפוך אותם לאנשים שמנים. כל בעיות הבריאות הכרוכים בכך יחולו גם עליהם. יוצא מכך שלהיות שמן זה לא רק בעיה של מראה חיצוני, אלא, תופעה העלולה להיות מסוכנת במצבים מסוימים.

להלן מספר בעיות רפואיות העלולות להתפתח אצל לילדים שמנים:

בנוסף, ילדים שמנים הם סיבה לצחוק. עקב כך ביטחונם העצמי בקרב בני גילם פוחת. הם נמנעים מלהשתתף בפעילויות הדורשות מאמץ גופני ומשום הבושה במראם החיצוני גם לא יהיו מעורים חברתית או לא מקובלים. יכולה להיות לכך השפעה גם בהתבגרם. היא תתבטא ברמת הישגים נמוכה בכל התחומים, לרבות בתחומי התעסוקה.

איך מטפלים בהשמנת יתר?

כאשר מדובר בהשמנת יתר הנובעת מאורח חיים לא תקין ואכילה מופרזת, מטרת הטיפול היא לשנות את ההרגלים כדי להוריד במשקל ולשמור עליו כך. על כן, רוב הטיפולים מתבססים על שילוב בין צריכה מבוקרת של אוכל ופעילות גופנית מתאימה.

במסגרת הטיפול הילד יקבל תכנית לתזונה נכונה שעיקריה הקניית הרגלי אכילה נכונים. כל תכנית מותאמת אישית למטופל וכוללת גם הדרכה להורים. אם קיים צורך, בדרך כלל תשולב גם המלצה לביצוע פעילות גופנית ובמקביל הפחתת שעות הצפייה בטלוויזיה או ישיבה מול מחשב.

לרוב, אלו דרכי הפעולה המומלצות. ניתוחים לקיצור קיבה וטיפול תרופתי אינם מומלצים בילדים. כל המומחים העוסקים בתחום תמימי דעים שמניעה היא הדרך הטובה ביותר לעצור את התפשטות התופעה.

ראו גם: 8 טיפים חשובים למניעת השמנה בילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן