סרטן בילדים

סרטן בילדיםעל פניו מחלת הסרטן שכיחה במבוגרים הרבה יותר מאשר בילדים. עם זאת, ישנו מגוון רחב של סוגי גידולים השכיחים יותר דווקא בקרב ילדים.

סך הכול מדי שנה מאובחנים בישראל בין ארבע מאות לחמש מאות מקרי סרטן בילדים. המחלה מתפרצת במחצית מהמקרים בגילאי 4-5 ובאופן כללי השכיחות של המחלה גבוהה יותר בקרב בנים מאשר בקרב בנות.

סוגי סרטן נפוצים בילדים

להלן סוגי הגידולים השכיחים בקרב ילדים:

• סרטן הדם – לוקמיה הוא הגידול השכיח ביותר שפוגע בילדים כשלפי ההערכות העדכניות נראה כי שלושים אחוז מחולי הסרטן שנמצאים בגילאי הילדות סובלים מלוקמיה.
  • סרטן המוח – גידולים באזור המוח כמו למשל אסטרוציטומה או מדולובלסטומה מהווים בין חמישה עשר לעשרים אחוז מכלל מקרי הסרטן בילדים.
  • סרטן בלוטות הלימפה – בין היתר מדובר על לימפומה על שם הודג'קין, על שם בירקיט ועוד. גידולים אלה מהווים בין עשרה לחמישה עשר אחוז מכלל מקרי הסרטן בילדים.
  • סוגים נפוצים פחות – שאר סוגי הסרטן השכיחים ביותר בילדים הם נוירובלסטומה (בין חמישה לעשרה אחוז מהמקרים), סרטן הכליה שנקרא גם גידול על שם וילמס (בין חמישה לשבעה אחוז מהמקרים), סרטן העצמות (בין שבעה לשמונה אחוז מהמקרים), סרטן הרקמות הרכות (בין חמישה לשישה אחוז מהמקרים).
  • סוגים נדירים של סרטן בילדים – סרטן הכבד מהווה בין שלושה לארבעה אחוז מכלל מקרי הסרטן בילדים, גידולים בשחלות או באשכים מהווים ארבעה אחוז מהמקרים וסרטן העין (רטינובלסטומה) מהווה בין אחוז אחד לשני אחוזים מהמקרים בלבד.

כיצד מאבחנים סרטן בילדים?

ככל שהטכנולוגיה המודרנית התפתחה, כך באו לעולם עוד ועוד שיטות אבחון מודרניות שמאפשרות אבחון מוקדם ומדויק של מחלת הסרטן בילדים.

חשוב מאוד לציין כי במקרים רבים ישנו אתגר גדול באבחון הגידול וזאת כיוון שהתסמינים הראשוניים של מחלת הסרטן אינם ספציפיים למחלה וניתן בקלות לפטור את הסימפטומים כתסמינים ממקור אחר.

כך למשל תסמינים שכיחים של סרטן יכולים להיות כאבי ראש, כאבי בטן, חולשה כללית, חום גבוה ועוד. להלן חלק מהבדיקות שמשמשות כיום לאבחון של סרטן בקרב ילדים:

• בדיקות דם – בין היתר מדובר על ספירת דם, משטח דם, שקיעת דם, בדיקת אלקטרוליטים בדם ועוד. ישנן גם מספר בדיקות דם שמאפשרות לזהות סמנים שמופיעים בדם רק בזמן מחלה ממארת פעילה.
  • בדיקת שתן – במחלות סרטניות מסוימות ניתן לזהות רמה גבוהה של הורמונים מסוימים בשתן של החולים וכן נוכחות של דם בשתן עלולה להעיד על גידול ממאיר בדרכי השתן או בכליות.
  • צילום רנטגן – בדיקה לא פולשנית שמאפשרת לזהות גידולים באזורים שונים בגוף וכן לבצע אבחנה מבדלת.
  • אולטרסאונד – בדיקה נוספת שמאפשרת לזהות גידולים מתחת לפני העור באמצעות שימוש בגלי קול בתדר גבוה.
  • בדיקות הדמיה נוספות – בדיקות הדמיה נוספות יכולות להיות למשל MRI או CT שמאפשרות לזהות גידולים קטנים מאוד וכן מאפשרות להדגים את מערכת כלי הדם שמספקת דם לגידולים.
  • ביופסיה של מח העצם – בדיקה שבה שואבים כמות קטנה של מח עצם במטרה לאבחן את מחלת הלוקמיה או במטרה לאבחן התפשטות של גידול ממקור אחר למח העצם.
  • ניקור מותני – בדיקה שבה שואבים כמות קטנה של הנוזל המוחי שדרתי במטרה לזהות בו תאים סרטניים או זיהומים שונים.

כיצד מטפלים בסרטן בילדים?

באופן עקרוני הטיפול בסרטן בילדים דומה לטיפול בסרטן במבוגרים. בהתאם לסוגי הגידולים השונים הטיפול יכול לכלול השתלת מח עצם, הקרנות, כימותרפיה, ניתוח להסרת הגידול ועוד. בילדים ישנה חשיבות עליונה להתייחס לאספקט הרגשי במהלך ההתמודדות עם המחלה וכן לאספקטים של צמיחה והתפתחות.

קראו על עוד מחלות הפוגעות בכלי הדם – מחלת קוואסקי