מחלות ריאה בילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ריאה בילדיםבקרב הציבור הרחב קיימת דעה רווחת לפיה מחלות ריאה הן נחלתם הבלעדית של בני הגיל השלישי או של אנשים מבוגרים באופן כללי.

באופן עקרוני אכן ישנו מגוון רחב של מחלות ריאה שקיימות רק במבוגרים כמו למשל נפחת הריאות או סרטן הריאות, אך כיום ידוע כי ישנן מחלות ריאה רבות שיכולות להופיע גם בילדים או רק בילדים.

ההבדל המרכזי בין מחלות ריאה שפוגעות במבוגרים למחלות ריאה שפוגעות בילדים הוא שמחלות ריאה שאופייניות לגיל המבוגר לרוב נובעות מחשיפה ממושכת לחומרים מסוימים כמו למשל לעשן סיגריות או זיהום אוויר ואילו מחלות הריאה שאופייניות יותר לילדים מופיעות בדרך כלל על רקע של מומים מולדים בריאה. במאמר זה נסקור בקצרה מספר מחלות ריאה שאופייניות לילדים.

אגנזיס של הריאה

אגנזיס הוא מצב שבו איבר מסוים לא התפתח במהלך החיים העובריים. אגנזיס של הריאה הוא מצב שבו התפתחה בעובר רק ריאה אחת כשברוב המקרים הריאה שהתפתחה גדלה באופן לא פרופורציונאלי על מנת לפצות על החסר של הריאה השנייה.

למעשה, ברוב המקרים הריאה פולשת לצד השני של בית החזה. מצב זה שנקרא גם אפלזיה של הריאה, משולב לרוב עם בעיות נוספות ומומים נוספים כמו למשל הפרעה בהתפתחות התקינה של הכליות ברחם. רק מחצית מהחולים שנולדים עם אגנזיס של הריאה מצליחים לשרוד.

היפופלזיה של הריאות

היפופלזיה של הריאות בניגוד לאפלזיה של הריאות היא מחלה שבה הריאות התפתחו אך לא בצורה מספקת. במקרים מסוימים המחלה פוגעת רק בריאה אחת אך היא בהחלט יכולה גם לבוא לידי ביטוי בשתי הריאות במקביל.

מחלה זו יכולה לנבוע ממספר גורמים. כך למשל הפרעה בשלד שגורמת לבית החזה להיות קטן מהרגיל עלולה להוביל לכך שהריאה לא תתפתח כראוי בעקבות חוסר מקום בבית החזה. בנוסף ההפרעה יכולה להתפתח בתינוקות שסבלו מבקע סרעפתי בהיותם עוברים.

במקרים מסוימים הריאות יכולות שלא להתפתח גם בעקבות תנועת נשימה לא תקינה שיכולה להתרחש הן במהלך ההיריון והן לאחר הלידה. כך למשל ישנם פגים שסובלים מבעיות נשימה שגורמות לכך שהריאות שלהם לא יסיימו את ההתפתחות התקינה שלהם. היפופלזיה של הריאות יכולה לגרום לקשיי נשימה משמעותיים ולמגוון בעיות התפתחות.

אדנומות ציסטיות בריאות

בהיריון אחד מכל חמשת אלפים הריונות קיימת תופעה של גידולים שפירים בריאה או בשתי הריאות. הגידולים יכולים להופיע בשלוש דרגות חומרה, החל מגידולים גדולים יחסית בקוטר של 2-10 ס"מ וכלה בגידולים מיקרוסקופיים.

ככל שהגידולים קטנים יותר, כך הסיכון לתמותה גדול יותר. בקרב עוברים שבהם מתגלה מום זה לעתים קרובות נלווים לו גם מומים נוספים שיכולים להיות מומים שונים בכליות, בצקת כללית שנובעת מבעיה לבבית משנית לבעיה בריאות, ריבוי מי שפיר ועוד. בקרב עוברים רבים שסובלים מהבעיה היא לרוב נעלמת לאחר השבוע ה-28 להיריון.

דלקת ריאות כרונית

דלקת ריאות כרונית היא דלקת ריאות שמופיעה באופן חוזר ונשנה. בעוד שבאנשים בוגרים שאינם קשישים דלקת ריאות לרוב לא נחשבת למסוכנת במיוחד, הרי שבקרב ילדים קטנים ותינוקות היא יכולה בהחלט לסכן חיים. הטיפול בדלקת ריאות מתבסס במידה רבה על ניסיונות להבין את המקור לבעיה שלרוב היא משנית לבעיה ראשונית.

הגורם לדלקת ריאות כמחלה כרונית יכול להיות בעיית בליעה שגורמת לחדירת נוזלים או מוצקים לקנה הנשימה וממנו לריאות במקום לוושט, מערכת חיסון לקויה, רפלוקס כרוני (החזר תוכן קיבתי לוושט) בשל מומים אנטומיים או תפקודיים במערכת העיכול ועוד.

מחלות נוספות של הריאה

מפאת קוצר היריעה נזכיר על קצה המזלג שישנן עוד מחלות רבות של הריאה שאופייניות לילדים. בחלקן ההפרעה בריאה היא חלק ממערך שלם של הפרעות במערכות גוף נוספות כמו למשל במחלת הסיסטיק פיברוזיס, במחלות אחרות הפגיעה היא באזורים אחרים במערכת הנשימה כמו למשל במחלת האסתמה אך בהחלט ישנן עוד מחלות שבהן הפגיעה ממוקדת וממוקמת בריאה או בריאות בלבד.

מאחר ופגיעה בריאה יכולה להוביל לבעיות נשימה ישנה חשיבות עליונה לאבחן את הבעיות בשלב כמה שיותר מוקדם. בעיות נשימה יכולות להוביל לעיכוב בהתפתחות, כשל בשגשוג, פגיעה בדימוי העצמי ועוד.

ראו גם:
חיסון נגד שפעת לילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן