מחלות נוירולוגיות בילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות נוירולוגיות בילדיםבדיוק כמו מבוגרים, גם ילדים ואפילו ילדים צעירים מאוד עשויים לחלות במחלות נוירולוגיות מסוימות. עם זאת, קיים שונים רב בין המחלות הנוירולוגיות השכיחות בקרב ילדים לבין המחלות הנוירולוגיות השכיחות בקרב מבוגרים.

בעוד שמבוגרים רבים סובלים בעיקר ממחלות נוירולוגיות שאופייניות לגיל המבוגר כמו למשל פרקינסון או אלצהיימר, הרי שבקרב ילדים שכיחות יותר מחלות אחרות כמו למשל אפילפסיה או הפרעות שונות שבאות לידי ביטוי באיחור בהתפתחות.

ישנה חשיבות רבה לאבחן את המחלות הנוירולוגיות בילדים בשלב מוקדם ככל האפשר על מנת להגיש טיפול מתאים בהקדם האפשרי. למרות שישנן מחלות רבות שלא ניתן עדיין לרפא באופן מוחלט, הרי שברוב המוחלט של המקרים טיפול מוקדם יותר יביא לתוצאות טובות יותר.

במאמר זה נפרט אודות מספר מחלות נוירולוגיות שאופייניות יותר לילדים.

אפילפסיה בילדים

אפילפסיה היא לא מחלה אחת כי אם התוצאה הסופית של מגוון גורמים שמביאים להתפרצות ההתקפים האפילפטיים ושלל התסמינים הנוירולוגיים שמופיעים בחולים.

ניתן להשוות את האפילפסיה לעלייה בחום הגוף שאינה אופיינית למחלה אחת, אלא יכולה לשקף מגוון רחב של מחלות ומצבים בריאותיים שונים. הגורמים לאפילפסיה יכולים להיות גנטיים, אך גם פגיעה מוחית עלולה להוביל לאפילפסיה.

גורמים שכיחים לאפילפסיה בילדים הם למשל זיהומים שונים כמו דלקת קרום המוח, פגיעות ראש, מחלות מטבוליות שונות, מומים מולדים, בעיות של חוסר אספקת דם למוח בעקבות טביעה ועוד.

על מנת לאבחן אפילפסיה בילדים יש לעקוב אחר מצבם של החולים, שכן לא כל התקף שמאופיין בפרכוסים בהכרח מעיד על קיום אפילפסיה. המחלה מאובחנת על ידי נוירולוג בהסתמך על תיאור התסמינים והממצאים שעולים מבדיקת MRI ו/או EEG.

הטיפולים כוללים שימוש בתרופות שמטרתן לשלוט בתדירות ההתקפים, דיאטה קטוגנית שעוזרת לילדים רבים שהתרופות לא סייעו להם ובמקרים מסוימים ניתן לפתור את הבעיה בעזרת ניתוח מוח. במקרים נדירים בלבד המחלה אינה ניתנת לשליטה באמצעות אף אחד מהטיפולים הקיימים.

דלקת קרום המוח

דלקת קרום המוח היא מחלה זיהומית של קרומי המוח שנגרמת כתוצאה מחדירה של חיידק או נגיף למוח דרך מערכת הדם או באופן ישיר לאחר דלקת אוזניים או פציעת ראש למשל.

דלקת חיידקית נחשבת למסוכנת יותר ונגרמת בעקבות חיידקים כמו למשל ליסטריה, מנינגוקוק או פנאומוקוק ודלקת נגיפית שנחשבת לנפוצה הרבה יותר שלרוב אינה מצריכה אשפוז נגרמת בשל וירוסים כמו למשל הרפס, חזרת ועוד.

התסמינים של דלקת קרום המוח יכולים לכלול חום גבוה, פרכוסים, מיגרנות חמורות, בלבול, קשיון עורף ועוד. המחלה יכולה להיות מסוכנת במיוחד כשהיא מופיעה בתינוקות שכן ללא טיפול היא עלולה להוביל לנזק בלתי הפיך למערכת העצבים המרכזית.

האבחנה המבדלת בין דלקת נגיפית לזיהומית מתבצעת על ידי בדיקת ניקור מותני. במידה ומדובר במחלה חיידקית הטיפול מתבסס על מתן אנטיביוטיקה בהתאם לסוג החיידק שהוביל לזיהום ובמידה ומדובר על מחלה נגיפית לרוב יש להגיש טיפול תומך בלבד כיוון שהיא חולפת מאליה ברוב המקרים.

תסמונת דאון

תסמונת דאון היא תסמונת נוירוגנטית, כלומר תסמונת נוירולוגית שנובעת מהפרעה גנטית. הסיכון לחלות במחלה עולה ככל שההיריון התרחש בגיל מבוגר יותר. בקרב אימהות שנכנסו להיריון בגיל 45 הסיכון להולדת צאצא שלוקה בתסמונת עומד על 1:19 לידות.

הלוקים בתסמונת דאון סובלים מתוחלת חיים נמוכה שעומדת על חמישים שנה בלבד, ממנת משכל נמוכה מאוד, קומה נמוכה, מום לבבי אופייני של חור במחיצת הלב, איחור בהתפתחות וסיכון מוגבר לחלות במחלות נוירולוגיות נוספות כמו אלצהיימר למשל בגיל מוקדם יחסית.

כמו כן, החולים נמצאים בסיכון לסבול מסוכרת סוג 1 ורובם המוחלט עקרים. מאחר ומדובר במחלה חשוכת מרפא כיום נהוג לבצע מספר בדיקות במהלך ההיריון על מנת לאבחן האם העובר לוקה בתסמונת ובמידה ומתגלה כי הוא אכן לוקה בה מומלץ להפסיק את ההיריון בשלב מוקדם ככל האפשר.

מחלות נוספות

בנוסף למחלות שהוזכרו לעיל חשוב לדעת כי ישנו מגוון רחב של מחלות נוירולוגיות נוספות שדורשות התייחסות כמו למשל מיגרנות, גידולים מוחיים, מחלות של כלי הדם במוח כמו ווסקוליטיס, טרשת נפוצה ועוד. המחלות יכולות לבוא לידי ביטוי במגוון רחב ביותר של תסמינים וחשוב להכיר תסמינים אלו על מנת לגשת לאבחון מוקדם ככל האפשר.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן