כאבי ראש ומיגרנות בילדים

כאבי ראש ומיגרנות בילדיםכאבי ראש ומיגרנות מופיעים בשכיחות נמוכה יותר בילדים מאשר במבוגרים, אך למעשה מהווים את התלונות השכיחות ביותר בקרב האוכלוסייה הצעירה.

במקרים רבים, הכאבים באזור הראש לא צריכים לעורר חשד לקיום של בעיה רצינית, אך חשוב להיות ערים לכך שבמקרים נדירים מאוד הכאב יכול להעיד על התפתחות של גידול במוח, אפילו בילדים צעירים במיוחד.

מה היא מיגרנה?

מיגרנה היא תופעה שבה מופיע כאב ראש בדרך כלל בצד אחד בלבד של הראש באופן חוזר ונשנה. התופעה שכיחה יותר במבוגרים אבל 2.5% מהילדים סובלים ממנה ושכיחות זו עולה לאורך השנים ומגיעה ל- 7.5% בקרב מתבגרים.

אצל יותר מחמישים אחוז מהילדים המיגרנות מפסיקות לאחר שהם מגיעים לגיל עשר אבל במקרים רבים התופעה ממשיכה ללוות את החולים עד לבגרותם.

בקרב שני שליש מהחולים קיים סיפור משפחתי של מיגרנות מה שמעלה את ההשערה כי מדובר על מחלה בעלת מרכיבים גנטיים מסוימים שטרם הובהרו עד תום. ההתקפים של המיגרנות בילדים שונים מההתקפים של המבוגרים. בדרך כלל המשך שלהם קצר יותר ועלולות להתלוות אליהם תופעות שלרוב לא מופיעות בקרב מבוגרים שסובלים ממיגרנות. כך למשל ילדים רבים סובלים בנוסף גם מהתקפים חוזרים ונשנים של הקאות, חוסר יציבות וכאבי בטן חזקים.

במהלך ההתקף של המיגרנה ייתכן מאוד שתתפתח רגישות מוגברת לאור או לרעשים ובמקרים רבים כמה דקות לפני ההתקף החולים יחוו תופעה שנקראת אאורה – הפרעה בראייה שבאה לידי ביטוי בהבזקי אור מסביב לעצמים בשדה הראייה.

הטיפול במיגרנה בילדים לא שונה מאוד מהטיפול שמתאים למבוגרים. עם זאת, נמצא כי ילדים שנבדקו על ידי רופא ושקיבלו הסבר מקיף על הבעיה ובעקבות כך רמת החרדה שלהם ירדה, נהנו מהפחתה של חמישים אחוז בתדירות ההתקפים.

הטיפול במיגרנה מורכב משלושה רבדים: טיפול מניעתי שכולל הימנעות מהטריגרים של ההתקף, טיפול התנהגותי כמו היפנוזה למשל וטיפול בהתקף עצמו שכולל שימוש במשככי כאבים, תרופות נגד הקאה ועוד.

כאב ראש מתחי – Tension Type headache

אחוז אחד מהילדים סובלים מכאבי ראש עמומים בעיקר באזור האחורי של הראש. סוג זה מופיע ללא רקע משפחתי, הוא מלווה לרוב במתח רב בשרירים ובדרך כלל מופיע בעקבות מצבים של מתח נפשי גדול. הכאב לא מלווה בהקאות ובדרך כלל הולך ומתגבר באופן הדרגתי במהלך היום.

גורמים נוספים לכאבי ראש בילדים

מאחר וכאבי ראש יכולים להעיד על מצב מסכן חיים ומאחר והם עלולים לפגוע בצורה קשה באיכות החיים של הילדים ובני משפחתם ישנה חשיבות עליונה לאבחן את הגורם לכאבי הראש וזאת על מנת להגיש טיפול מקצועי ויעיל בהתאם לצורך.

להלן רשימה של גורמים שעלולים להוביל לכאבי ראש בילדים:

• לחץ תוך גולגולתי מוגבר – לחץ שיכול לנבוע ממורסה מוחית, הגדלה של חדרי המוח, שטף דם מוחי או פסאודוטומור צרברי. מצבים אלו מאבחנים בעזרת בדיקת CT או בעזרת בדיקת נוזל עמוד השדרה.
  • סינוסיטיס – סינוסיטיס שמתאפיינת בגודש משמעותי במערות האף עלולה לגרום לכאבי ראש בעיקר באזור המצח והעיניים ומהווה את אחת מהסיבות השכיחות ביותר לתלונות על כאבי ראש בקרב ילדים.
  • הפרעות פסיכיאטריות – ישנו מגוון של הפרעות פסיכיאטריות שיכולות לגרום לכאבי ראש כמו דיכאון של הילדות. בנוסף לכך גם בעיות שינה רבות יכולות לבוא לידי ביטוי בתסמין זה.
  • מחלות נוירולוגיות – גם מחלות כמו למשל טרשת נפוצה או אפילפסיה יכולות לגרום לכאבי ראש בקרב החולים.