כאבי בטן בילדים

כאבי בטן בילדיםכאבי בטן הם בעיה נפוצה אצל ילדים כאשר רבים מתארים אותה בין בית החזה ועד לאזור המפשעה.

כאבי בטן אצל תינוקות בחודשים הראשונים לחייהם הן תופעה מוכרת ונפוצה. כאבים מסוג זה עשויים להמשך כמספר שעות ומזוהים עם בכי מוגבר, חוסר נוחות ושינויים בתנוחה. ברוב המקרים לא מדובר בבעיה רפואית רצינית אך במקרים אחדים עשויה לרמז על בעיה המצריכה בירור וטיפול רפואי.

כאשר הילד מתלונן על כאב בטן, השלב הראשון הוא לבחון את המיקום המדוייק. קיימים סוגים שונים של כאב: כאב כללי המתפרס ליותר ממחצית הבטן אשר עשוי לרמז על נוכחות של וירוס, קלקול קיבה, כאב הזהה להתכווצות שרירים ומתפתח בעקבות נפיחות וגזים, כאב מכאני חולף המגיע לפרקים או כאב מקומי באזור בודד.

האתגר המשמעותי ביותר עבור ההורה והרופא הוא לאתר את מיקומו המדוייק של הכאב מאחר וילדים פעמים רבות אינם נוהגים לשתף פעולה ולכן חשוב לעקוב אחר הילד או הפעוט ולשים לב לסימנים כמו בררנות מוגברת, כיווץ רגליים לכיוון הבטן ושינויים בהרגלי התזונה, סימנים המרמזים על חוסר נוחות וכאב בטן.

מהם הגורמים לכאבי בטן אצל ילדים?

זיהומים ויראלים או בקטריאלים גורמים לכאבי בטן, בדרך כלל מושפעים מהופעת שפעת או זיהום מעיים (גסטרואנטריטיס). זיהומים נגיפיים חולפים במהירות בעוד שזיהומים חיידקיים מצריכים מענה וטיפול אנטיביוטי.

הרעלת מזון ואלרגיות למצרכים שונים מעוררים תסמינים כמו קלקול קיבה, נפיחות וגזים. בדרך כלל התסמינים מופיעים בשלב מוקדם לאחר צריכת המרכיבים. ילדים נוטים להכניס לפיהם חומרים רעילים ללא הבחנה ולפיכך הנטייה להרעלת מזון גבוהה, כמו כן מנת יתר של תרופה כמו אקמול יכולה להוביל להרעלה.

גורמים נוספים המעוררים כאבי בטן אצל ילדים הם דלקת בתוספתן, חסימת מעיים, סיבוכים של מחלות, שינויים בתזונה ובליעת אוויר בעת הארוחה. במקרים חמורים יותר כאב בטן עשוי לרמז על מצב בריאותי כמו מחלות מערכתיות ואף גידולים.

אבחון

לכאבי בטן אצל ילדים יש מספר גורמים אפשריים ולכן נדרשות בדיקות מקיפות כדי לשלול בעיות רפואיות ולאתר את הסיבה. רופא הילדים מבצע בדיקה גופנית יסודית בליווי ההורה ובמקרים אחדים תתבצע בדיקה רקטלית לאיתור דימומים.

הבדיקות כוללות בדיקת דם לצורך ספירת הדם, תפקוד הכבד, בדיקות שתן ותרבית, דגימות צואה לאיתור חיידקים או טפילים ובדיקות הדמיה בעת הצורך.

טיפול בכאבי בטן

ברוב המקרים כאב הבטן הינו עניין חולף אשר אינו מצריך טיפול מיוחד. ניתן ליטול תרופות כחלק מטיפול ביתי. כאב ממושך מעל 24 שעות וכאב הנוטה להחמיר מצריך פנייה לרופא ילדים. טיפול בייתי כולל מנוחה, צריכת נוזלים מוגברת כדי למנוע התייבשות, המנעות ממזונות מוצקים, אספירין או אנטיביוטיקה.

חשוב להמנע ממזונות המגרים את הקיבה וכוללים משקאות מוגזים, פירות הדר, מוצרי חלב, מזונות מטוגנים או עתירי שומן. ההורה צריך לוודא כי הילד צורך ארוחות מאוזנות ועשירות בסיבים תזונתיים. במקרים של חום ניתן לתת לילד אקמול.

באילו מקרים כאב הבטן מצריך בירור אצל רופא ילדים?

כאב ממושך אשר אינו חולף לאחר 24 שעות או כאב תכוף וחמור מצריך בירור רפואי. כמו כן, חשוב לגשת לייעוץ כאשר הילד סובל מהקאות ושלשולים, הילד מתלונן על כאב חד ופתאומי, הופעת נוקשות בבטן או כאשר ההורה מאתר דם בצואה. אובדן תיאבון, ירידה במשקל, חום גבוה הינם סימנים נילווים לכאבי בטן.

כאבי בטן המלווים בשלשול מצביעים פעמים רבות על מחלה ויראלית הצפוייה להמשך מספר ימים. הקאות ושלשולים ממושכים הינם סימן אזהרה המעורר דאגה ומצריך טיפול.

ראו גם:
דליפת שתן בילדים