טיפולים אלטרנטיביים לילדים

טיפולים אלטרנטיביים לילדיםהרפואה האלטרנטיבית והמשלימה לילדים צוברת פופולאריות גוברת משנה לשנה, וחלק מהטיפולים נמצאו יעילים ונטולי תופעות לוואי.

כמובן שיש להתייעץ עם רופא הילדים לפני התנסות בכל שיטה בפעם הראשונה. בעת רכישת תרופות צמחיות, מומלץ לבדוק את המותגים ודירוגי הבטיחות שלהם.

שמן דגים

בעבר נחשבה צריכת כפית יומית של שמן דגים כתרופת סבתא המבוססת על הרעיון כי זה טוב לגידול ילדים. ובכן, היום יודע המדע להסביר את הגישה האמיתית של פעולה זו. שמן דגים עשיר בחומצות שומן חיוניות, הכוללות אומגה 3, המספקות דחיפה חיסונית משמעותית.

מינון יומי יכול לעשות הבדל משמעותי. תוסף זה משפיע על המערכת החיסונית ומייצר תאים המסייעים להריגת הזיהום. מחקרים מראים כי נטילת שמן דגים הודפת הצטננות ודלקות אוזניים בקרב ילדים. כיום ממליצים רופאים על תרופה זו לטיפול בדיכאון, מחלות לב, הפרעות קשב וריכוז ואסתמה.

יש להקפיד לרכוש מוצר שמציין על התווית כי החומר אינו מכיל כספית. מומלץ לחפש אף את המילה "מזוקק" שפירושה הוא שהמוצר אינו מכיל כספית או מתכות אחרות, דיאוקסינים או זיהומים אחרים.

פרוביוטיקה

אלו הם חיידקים בריאים, כגון אסידופילוס וקטובצילוס, הנמצאים ביוגורט. איזון החיידקים נוכח בדרך כלל במעיים, אך הסביבה שעלולה לשנות את נוכחותם נובעת מסיבות שונות, כולל מתח, תזונה לקויה והשימוש באנטיביוטיקה. באמצעות נטילת תוסף יומי של פרוביוטיקה, ניתן ליצור בגוף מערכת חיידקים בריאים.

מחקרים מראים כי תוסף זה מונע או מפחית את חומרת הוירוסים במערכת העיכול, בעיקר הוירוסים הגורמים לשלשול, אקזמה, אלרגיות למזון ואסתמה. קיימות אף עדויות לכך כי תוסף זה מסייע במניעת עששת. שמן דגים ופרוביוטיקה נמכרים בהרכבים המתאימים לילדים בגילאי חצי שנה ומעלה, ומגיעים עם הוראות לגבי המינונים.

חיזוק המערכת החיסונית. רוב ההורים מכסים את צרכי הבריאות של הילדים באמצעות שימוש במולטי ויטמין יומי, תזונה מאוזנת ומזינה הכוללת ירקות, והקפדה על שעות שינה ופעילות גופנית נאותים וקבועים. הרופאים ממליצים על צריכת שמן דגים ופרוביוטיקה לשמירה על הבריאות הכללית.

הגנה מפני הצטננות ושפעת

הצטננות ושפעת מועברות בדרך כלל מאדם לאדם באמצעות נגיעה בחפצים מזוהמים, כולל ידיות של דלתות או צעצועים. אמצעים בסיסיים ביותר, כגון הקניית הרגלים לילדים לרחוץ את ידיהם לעיתים קרובות, משפיעים לטווח הרחוק ומתבטאים בהפחתת ימי המחלה. גם תוספות צמחיות מסייעות לטיפול.

הרגעת שיעול

התרופה הקלאסית להרגעת שיעולים היא סירופ נגד שיעול, אך ילדים רבים מתעבים את הטעם שלו, וגם הרופאים מסתייגים ממנו וסבורים כי אם שיעול אינו גורם לילד להפרעות שינה או הפחתת התיאבון, מומלץ שלא להשתמש בו, שכן הוא גורם ללא מעט תופעות לוואי, כולל דופק לב מואץ, והיפראקטיביות. צמחי מרפא מהווים חלופה יעילה ובריאה יותר.

צמחי מרפא

כאלטרנטיבה טובה עבור ילדים למעלה מגיל חצי שנה, מומלץ להשתמש בשמנים אתריים או תה מורכב מצמחי מרפא כגון קורנית, אקליפטוס, מנטה, אורן, שוש ואניס הם גורמים להוצאת ליחה באמצעות השיעול. כדי להרגיע את השיעול, ניתן אף להשמש בתימין, בוקיצה חלקה, מנטה או מליסה.

ניתן להכין את התה עם שימוש בכפית צמח בכוס מים רותחים, קירור המשקה, ערבוב עם מעט מיץ והקפאה על מנת שהילד יקבל את התרופה בצורת ארטיק. ניתן להוסיף טיפה או שניים של שמן אתרי ולשפשף בעדינות את התערובת על החזה של הילד. טיפות שמנים אתריים משולבים עם בוקיצה או שוש מעניקים אף הם הקלה מסוימת בשיעול.

דלקות אוזניים

רופאי ילדים נוטים לטפל פחות בדלקות אוזניים עם אנטיביוטיקה. ההנחיות האחרונות מהאקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים הן כי לילדים למעלה מגיל שנתיים, יש להימנע ממתן אנטיביוטיקה בימים הראשונים של הטיפול בכאב, ולהשתמש בחלופות אלטרנטיביות. אם הילד מתחיל לחוש טוב יותר בזמן זה, אין צורך באנטיביוטיקה.

גישה זו, מתבססת על העובדה כי רוב דלקות האוזניים הנגרמות על ידי וירוסים, אינם מסתייעים באנטיביוטיקה, וכי הגוף מרפא את עצמו טוב יותר בעצמו. נכון הוא כי שום דבר אינו יכול להחליף את האנטיביוטיקה אם היא הכרחית, אך ניתן להסתייע קודם במספר שיטות אלטרנטיביות למניעה וטיפול.

היפטרות מהמוצצים

כשתינוק משתמש במוצץ, זה עלול ליצור לחץ על עור התוף שלו. בנוסף, יש לוודא שהתינוק זקוף כאשר מאכילים אותו מבקבוק, כך שהחלב לא יטפטף אל תעלת האוזן.

טיפול Craniosacral

שיטה זו הוכיחה הבטחה לטיפול בילדים בגילאי חצי שנה ומעלה, הסובלים מדלקות אוזניים כרוניות. רופא אוסטאופת רושם תרופה זו לשם טיפול התערבותי עדין המטפל בראש הילד, הצוואר והגב, ומשפר את תפקוד הקרומים והנוזלים סביב המוח ועמוד השדרה. דלקות אוזניים עלולות להיות סימן של חצוצרת השמע באוזן. טיפול שגרתי בשיטה זו מפחית את הישנות הזיהומים.

טיפול באסתמה

כדי לשלוט על האסתמה, הילד נוטל תרופות מידי יום ומתרחק מגורמים כגון אבק, אבקנים וקשקשי חיות מחמד. אך מחקרים הראו כי שימוש בטכניקות גוף ונפש מרגיעות את הילד ומפחיתות את תדירות וחומרת ההתקפים.

יוגה – מועילה ביותר, במיוחד בתרגילי נשימת בטן עמוקה, המקלים על ילדים עם אסתמה.

ביופידבק – טוב לילדים בגילאי שש ומעלה. במפגשים שבועיים, מכונות ביופידבק מצביעות על פעילות בגוף ומציגות אותה באופן חזותי על גבי מסך. המטופל משתמש במידע זה על מנת לנסות לשלוט בתגובות פיזיות. לדוגמה, ילד אסמתי יכול לראות את התמנוה בשחור-לבן על המסך, וכאשר היא נעלמת, הוא יכול לשלוט בקצב הלב והנשימה שלו. שיטה זו מלמדת אף תרגילי הרפייה בהם יכול להשתמש הילד במצבי חיים אמיתיים.

דיקור – תרופה סינית זו מבוצעת על ידי מטפל המחדיר מחטים דקות לנקודות מסוימות על העור, לשחרור אנדורפינים והפחתת תחושות כאב. בני נוער עם בעיות נשימה ובעיות כאב כרוניות מסתייעים ביעילות בטיפול זה. הוא מתאים מגילאי חמש ומעלה, אך אם הילד רגיש מידי, ניתן לנסות תחילה אקופרסורה, הכרוכה בשימוש בלחץ אצבע על נקודות שונות.

שמן עץ התה – ניתן להשתמש בקרמים המכילים מרכיב זה. הוא אנטיבקטריאלי ועובד ביעילות על מצבי עור של יובש ואדמומיות.