חיסון לפוליו – שיתוק ילדים

חיסון לפוליו – שיתוק ילדיםפוליו או שיתוק ילדים היא מחלה שנגרמת על ידי וירוס הפוליו. היא מועברת מאדם חולה לאדם בריא על ידי צואה מזוהמת שעוברת למערכת העיכול של האדם הבריא, כשלרוב היא מועברת על ידי שתייה של מים מזוהמים בנגיף.

בקרב תשעים אחוז מהאנשים שנדבקו בנגיף לא יופיעו כל תסמינים, אך במידה והנגיף מצליח לעשות את דרכו למערכת הדם, עלולים גם עלולים להופיע תסמינים רבים ומגוונים.

בקרב חולה אחד מתוך אלף חולים בפוליו יופיע שיתוק שלרוב פוגע באחת מהרגליים. עם זאת, הנגיף גם עלול להוביל לשיתוק של שרירים אחרים. במקרים מסוימים הוא עלול להביא לשיתוק של שרירי הנשימה הבין צלעיים או של הסרעפת ולגרום למות החולה. עד להמצאת החיסון נגד הפוליו המחלה גרמה למותם של רבים ולשיתוקם של מיליוני ילדים בכל רחבי העולם, אך כיום לאחר המצאת החיסון המחלה נחשבת לנדירה מאוד.

החיסון שפיתח סאלק

ד"ר יונה סאלק היה הראשון שפיתח חיסון נגד הנגיף שגורם למחלת הפוליו אי שם בשנות החמישים של המאה העשרים. החיסון שפיתח ניתן בזריקה ומכיל נגיף מומת שלא יכול להתרבות בשום אופן ולכן הוא נחשב לחיסון בטיחותי יותר מהחיסון הנוסף שקיים למחלה שמכיל נגיף מוחלש.

עם זאת, החסרונות של חיסון זה הם שהוא לא מוביל לחיסון של אנשים אחרים וכן בקרב חלק מהמחוסנים הוא עלול להוביל לשיתוק כתופעת לוואי.

החיסון בישראל

כבר בשנות החמישים של המאה העשרים החלו לחסן את ילדי ישראל נגד נגיף הפוליו. עד שהתחילו לחסן את הילדים בארץ היו מספר מגפות של המחלה ולמעשה בשנת 1950 דווח על 1621 מקרים של הדבקה.

בשנת 1989 החיסון של סאלק נכנס לשגרת החיסונים בישראל, אך מאחר והמודעות לכך שמדובר על חיסון שעלול לגרום לשיתוק החלה לעלות בקרב העוסקים בתחום כמו גם בקרב האוכלוסייה הכללית, החיסון הוחלף בחיסון שניתן דרך הפה שמכיל נגיף מוחלש.

עם זאת, בשנת 2005 חל שינוי נוסף במדיניות והחיסון שניתן דרך הפה יצא משימוש. החיסון המומת ניתן באופן שגרתי כיום בשש מנות. המנה הראשונה ניתנת בגיל חודשיים, השנייה בגיל ארבעה חודשים, השלישית בגיל חצי שנה והרביעית בגיל שנה. כמו כן' נהוג לתת מנה חמישית של החיסון לילדי כיתות ב' ומנה שישית בכיתה ח'. לתינוקות החיסון ניתן בשילוב עם חיסונים נגד מחלות אחרות כמו למשל צפדת, שעלת ודיפתריה במסגרת חיסון שנקרא החיסון המחומש.

מתי יש לפנות לרופא לאחר מתן החיסון?

במידה ומתפתחת נפיחות מסוימת באזור ההזרקה או כאב ואודם באזור ההזרקה אין צורך לדאוג יתר על המידה שכן מדובר על תופעות לוואי שכיחות יחסית של החיסון. עם זאת, במידה ומתפתחת נפיחות משמעותית באזור ההזרקה, חום גבוה, תגובה אלרגית או כאבים משמעותיים מאוד ישנו צורך לפנות לרופא בדחיפות. כל מצב של קשיי נשימה, בצקת או נפיחות באזור הצוואר או הפנים מצריכים בירור רפואי באופן מידי.

קראו על הפסקת חיסון מאחד משלושת זני הפוליו >>>