חיסון נגד אסכרה, צפדת, שעלת – D.T. aP

חיסון נגד אסכרה, צפדת, שעלת – D.T. aPאסכרה, צפדת ושעלת הן שלוש מחלות שמוזכרות לרוב בנשימה אחת כיוון שכיום נהוג לחסן נגד שלוש המחלות האלו וזוג מחלות נוספות בעת ובעונה אחת בעזרת חיסון שנקרא החיסון המחומש.

אסכרה

אסכרה (קרמת או דיפתריה) היא מחלה שנגרמת על ידי חיידק שנקרא Corynebacterium diphteriae שמתיישב באזור האף, השקדים, הלוע והגרון. החיידק מפריש רעלן עוצמתי שמוביל להרס של תאי אפיתל ובעקבות כך לתופעות מסוכנות כמו למשל חנק וקשיי נשימה. החיסון הביא לכך שבעשורים האחרונים דווח במדינת ישראל רק על חמישה מקרים בלבד של המחלה.

צפדת

צפדת (פלצת או טטנוס) היא מחלה מסוכנת מאוד שנגרמת גם כן על ידי רעלן שמפריש חיידק בשם Clostridium tatani. המחלה באה לידי ביטוי בהתכווצות של שרירי הלסת, בהתכווצות של שרירי הגב והצוואר, בהתכווצות של שרירי הבטן ובהתכווצות משמעותית בכל שרירי הגוף בהמשך. בשלב מסוים המחלה מובילה לקרעים בשרירים ושיעור התמותה כתוצאה ממנה עומד על חמישים אחוז.

שעלת

שעלת (פרטוסיס) היא מחלה זיהומית נוספת שנגרמת על ידי חיידק שנקרא Bordetella Pertussis ונחשבת לאחת מהמחלות הקטלניות ביותר שקיימות. למעשה לפני שפיתחו את החיסון נגד שעלת בשנות השלושים של המאה העשרים, המחלה הביאה למותם של מיליוני ילדים ברחבי העולם מדי שנה. המחלה באה לידי ביטוי בשיעולים קשים מאוד, בפרכוסים, דימומים מוחיים, דימומים במערכת העיכול, קרעים בסרעפת ועוד.

החיסון המחומש

החיסון המחומש הוא חיסון שמכיל חמש תרכובות בזריקה אחת. בנוסף למחלות שהוזכרו לעיל הוא מכיל גם חיסונים נגד דלקת קרום המוח שנגרמת בעקבות זיהום חיידקי של חיידק ההמופילוס אינפלואנזה ונגד שיתוק ילדים.

החיסון ניתן באופן שגרתי במדינת ישראל החל משנת 2002 ולפי מחקרים רבים שנערכו בתחום נראה כי מידת היעילות שלו זהה למידת היעילות של החיסונים שהיו ניתנים בעבר בנפרד עבור חמשת המחלות.

אילו מרכיבים מכיל החיסון המחומש?

• רעלנים של חיידק האסכרה שעברו שינוי – לאחר החשיפה לרעלנים אלו מערכת החיסון מפתחת נוגדנים נגד החיידק. לאחר החשיפה המחוסנים עלולים להידבק במחלה ולהעביר אותה הלאה אבל הם לא יפתחו את התסמינים בעצמם.
  • רעלנים של חיידק הצפדת שעברו שינוי.
  • רכיבים חלבוניים של חיידק השעלת.
  • נגיפי פוליו מומתים משלושה זנים שונים. מרכיבים מסוימים מהמעטפת החיצונית של חיידק ההמופילוס אינפלואנזה.

כיצד ניתן החיסון בישראל?

החיסון שניתן בישראל ניתן בארבע מנות. המנה הראשונה ניתנת בגיל חודשיים, השנייה בגיל ארבעה חודשים, השלישית בגיל חצי שנה והרביעית בגיל שנה. לאחר מכן ניתנות מנות דחף של החיסון במהלך שנות הלימוד בבית הספר וביום הגיוס לצה"ל.

בזמן שהילדים בני שבע ומגיעים לכיתה ב' נהוג לחסן אותם נגד אסכרה, צפדת, שעלת וטטנוס ובגיל 13 עם הגיעם של הילדים לכיתה ח', נהוג לתת להם חיסון נגד שעלת, טטנוס ואסכרה בלבד. החיסון שניתן למתגייסים מיועד לחסן נגד אסכרה וטטנוס בלבד.

החיסון ניתן בהזרקה לשריר הזרוע.

מה הוא משך ההשפעה של החיסון?

באופן עקרוני כבר שבועיים עד שלושה שבועות מההזרקה הראשונית בגיל חודשיים הגוף מתחיל לייצר את הנוגדנים נגד החיידקים השונים, אך היעילות האופטימאלית מושגת רק לאחר המנה השלישית.

חיסוני הדחף שמוזרקים בהמשך ממריצים את התהליך של ייצור הנוגדנים ומאריכים את תקופת העמידות. באופן עקרוני החיסון מעניק עמידות נגד אסכרה למשך של עשר שנים, נגד שעלת לעשרות שנים ולמעשה יעילותו נגד מחלה זו יורדת רק בגילאים מבוגרים מאוד ונגד טטנוס לחמש עד עשר שנים.

תופעות לוואי של החיסון

לאחר יממה ממועד החיסון ייתכן מאוד שתופענה תופעות לוואי מסוימות שכוללות בעיקר אודם, כאב ונפיחות במקום ההזרקה. תופעות אלו שיכולות גם לכלול נפיחות במפרקים מתרחשות בשכיחות של פחות מעשרה אחוזים בקרב המחוסנים ולרוב נעלמות לחלוטין ללא כל טיפול תוך 48 שעות בלבד.

בנוסף, עלולות להתרחש תופעות לוואי כמו למשל שלשולים, ישנוניות, הקאות, בחילות, חוסר תיאבון או סחרחורות וכאבי ראש אך גם תופעות אלה לרוב חולפות תוך זוג יממות ולא אמורות להעלות חשד למצב מסוכן.

תופעות שצריכות להדליק נורה אדומה שמחייבות פנייה לרופא הן תופעות חריגות שמתרחשות באופן נדיר מאוד כמו למשל פרכוסים שעלולים להופיע בין יומיים לשלושה לאחר מתן החיסון, כאבים חזקים במפרקים או בשרירים, זיהום בדרכי הנשימה העליונות, הגדלה של בלוטות הלימפה, קשיי נשימה, פריחה עורית מפושטת, נפיחות משמעותית בפנים ובגרון ועוד.