חיסון M.M.R – חצבת, חזרת, אדמת

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

חיסון R.M.M - חצבת, חזרת, אדמתהחיסון המשולש נגד חצבת, חזרת ואדמת מכיל תערובת של שלושה נגיפים חיים אך מוחלשים שמוכנים בנפרד אך ניתנים בזריקה אחת.

החיסון ניתן בישראל באופן שגרתי כחלק משגרת החיסונים בצרוף עם חיסון נגד מחלת אבעבועות רוח בגיל 12 חודשים.

בעבר נהוג היה לתת רק מנה אחת של החיסון, אך מאחר ואחוז מסוים מהמחוסנים איבדו את ההגנה שלו מקץ מספר שנים, בשלב מסוים הוחלט על מתן של מנה נוספת בכיתה א'.

חצבת

חצבת היא מחלה מאוד מדבקת, כשלמעשה ללא חיסון כל אדם באשר הוא צפוי לחלות בה. היא באה לידי ביטוי בפריחה עורית, בחום ובדלקת עיניים אך עלולה להסתבך ולגרום לשלשולים, דלקת רקמת המוח, דלקת אוזניים ואפילו לדלקת ריאות.

במקרים נדירים מספר שנים לאחר ההדבקה עלולה להופיע מחלה מסוכנת שנקראת דלקת רקמת מוח תת חריפה טרשתית כוללת שבאה לידי ביטוי בהרס של תאים במוח ובמות החולים.

שישה מתוך מאה חולים בחצבת יסבלו מדלקת ריאות, חולה אחד מתוך כל אלף חולים יסבול מדלקת של רקמת המוח ושני חולים מכל אלף יסבלו מדלקת טרשתית כוללת של רקמת המוח.

חזרת

החזרת נגרמת על ידי נגיף שנקרא MUMPS ובאה לידי ביטוי בדלקת בבלוטות הרוק. חמישה חולים מכל אלף יסבלו בנוסף גם מדלקת של רקמת המוח ועשרה עד עשרים אחוז מהחולים יפתחו דלקת באשכים. כמו כן, המחלה יכולה להוביל גם לאובדן שמיעה חד צדדי, דלקת בלבלב ועקרות.

אדמת

נגיף האדמת מוביל להופעת חום גבוה, הגדלה של בלוטות הלימפה, פריחה עורית מפושטת, כאבי מפרקים וירידה בכמות טסיות הדם. בדרך כלל המחלה נחשבת לקלה יחסית אך במידה והיא עוברת מהאם לעובר. המחלה יכולה לבוא לידי ביטוי בהגדלה של הטחול והכבד, במומי לב, קטרקט, היקף ראש קטן, הפרעות התפתחות וגדילה ועוד. הסיכון להתפתחות של אדמת מולדת עומד על אחד לארבעה תינוקות שנחשפו לנגיף בהיותם ברחם.

תופעות הלוואי של החיסון המשולש

ההזרקה של החיסון עלולה לגרום לתופעות לוואי מקומיות כמו נפיחות, אודם או כאב באזור ההזרקה. בנוסף לכך, בין חמישה לחמישה עשר אחוז מהמחוסנים עלולים לפתח חום גבוה תוך חמישה עד שנים עשר ימים לאחר מתן החיסון שיכול להימשך מספר ימים ללא כל תסמינים נוספים.

כמו כן, בקרב חמישה אחוז מהמחוסנים עלולה להופיע פריחה וייתכנו גם תופעות לוואי נוספות כמו למשל שיעול, דלקת עיניים או דלקת גרון. הסיכון להתפתחות של דלקת ברקמת המוח קטן מאוד ועומד על מחוסן אחד למיליון מחוסנים.

תופעת לוואי שכיחה יחסית שנגרמת בעקבות החשיפה למרכיב של נגיף האדמת בחיסון היא הגדלה קלה מאוד של בלוטות הלימפה, אך מרכיב זה עלול להוביל בחצי אחוז מהמחוסנים לכאבי מפרקים. המרכיב של נגיף החזרת עלול להוביל במקרים נדירים מאוד לדלקת בבלוטות הרוק או לדלקת באשכים.

מתי אין לחסן?

ישנן מספר התוויות נגד לקבלת החיסון שכוללות את המצבים הבאים:

  • רגישות לאחד ממרכיבי החיסון או יותר כמו למשל רגישות לג'לטין או לנאומיצין.
  • אין לתת את החיסון לנשים הרות.
  • שימוש בסטרואידים.
  • ילדים שסובלים מבעיות במערכת החיסון.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן