חום גבוה בילדים

חום גבוה בילדיםחום הוא תגובה נורמלית של הגוף למגוון רחב של מצבים, כאשר הנפוץ ביותר הוא זיהום. כמעט כל ילד פיתח חום בשלב כלשהו בחייו, אולם האתגר להורים הוא לדעת מתי להיות מודאגים ולטפל באופן מיידי בילד.

מכיוון שישנן ווריאציות נורמליות בטמפרטורת גוף האדם, אין כל ערך בודד אשר יכול להיות מוגדר כחום. עם זאת, הערכים המקובלים להגדרת חום הם: 38 מעלות צלסיוס בטמפרטורה רקטלית ו 37.8 מעלות צלסיוס בטמפרטורה הנמדדת באופן אוראלי. מדידת חום בבית השחי, באוזן, ובמצח הן פחות מדויקות ולכן כבר במדידה של 37.5 מעלות צלסיוס ייתכן והילד סובל מחום.

בדרך כלל לא תהיה סיבה לדאגה אם לילד יש חום, אך הוא מגיב, יוצר קשר עין ושותה נוזלים ומשחק. יש ליצור קשר עם הרופא המטפל, כשהילד נראה אדיש או עצבני, מקיא שוב ושוב, מתלונן על כאבי ראש או כאבי בטן חמורים, או כל סימפטום אחר הגורם לו לאי נוחות משמעותית. כמו כן, יש לשים לב לילדים בעלי מחלה כרונית או כשל במערכת החיסון, או חום המתפתח עקב נסיבות מיוחדות (כמו השארת תינוק ברכב חם) ועוד.

גורמים ותסמינים

זיהום הוא הסיבה השכיחה ביותר לחום גבוה בילדים. מחלות נגיפיות וחיידקיים נפוצים כמו הצטננות, מחלות קיבה ומעיים, דלקות אוזניים, דלקת גרון, דלקת סמפונות ודלקות בדרכי השתן הן מן המחלות השכיחות ביותר הגורמות לחום גבוה.

ישנן עדויות מדעיות אשר תומכות באמונה הרווחת כי בקיעת שיניים גורמת לחום. כך שלמרות שקשה להפריך רעיון זה לחלוטין, יש לבחון גורמים חלופיים אשר יגרמו לחום.

החום מתרחש כאשר ההיפותלמוס, מסיט את הנקודה של טמפרטורת הגוף הנורמלית כלפי מעלה. יש לזכור כי טמפרטורת הגוף הנורמלית משתנה לאורך היום, כאשר היא נמוכה יותר בבוקר ועולה בשעות אחר הצהריים והערב.

כאשר חום הגוף עולה מעל 38 מעלות, עלולים להתלוות אליו תסמינים נוספים כמו: הזעה, רעד, כאב ראש, כאבי שרירים, אובדן התיאבון, התייבשות וחולשה כללית. חום גבוה יותר (של מעל 40 מעלות) עלול לגרום להזיות, בלבול, נרגנות, פרכוסים והתייבשות.

אבחון וטיפולים

הדרך הטובה ביותר למדוד את חום גופו של הילד תלויה במספר גורמים. בקרב כל הילדים, טמפרטורה רקטלית היא מדויקת יותר, אך עם זאת, גם אפשר למדוד במדויק את הטמפרטורה בחלל הפה (לילדים מעל גיל ארבע או חמש שנים) כאשר נעשה שימוש בטכניקה הנכונה.

טמפרטורות שנמדדו בבית השחי הן פחות מדויקות, אך עשויות להיות שימושיות כמבחן ראשוני בתינוק שהוא צעיר יותר משלושה חודשים או ילד גדול יותר שלא יכול להחזיק את המדחום מתחת ללשון. כמו כן, אין להסתמך על מדידת טמפרטורה אשר נעשתה על ידי מישוש או תחושת עורו של הילד.

ישנם יתרונות וחסרונות לטיפול בחום. חום עשוי לשמש ככלי יעיל במלחמה כנגד הזיהומים, אולם הוא עלול לגרום לילד להרגיש שלא בנוח. לכן, רמת החום אינה תמיד המדד הטוב ביותר לשאלה האם הילד צריך להיות מטופל, ובמקום זאת, חשוב לשים לב לאיך הילד מתנהג.

החום, בדרך כלל מלווה בתסמינים אחרים. חלק מהתסמינים הללו דורשים הערכה ואבחון על ידי רופא, גם ללא חום. ברוב המקרים, ילד עם חום יכול לקבל טיפול תומך בבית. יש צורך להתייעץ עם רופא בנוגע לתינוקות בני פחות משלושה חודשים (בחום של 38 מעלות ויותר) ללא קשר לאופן שבו התינוק מתנהג; ילדים בני שלושה חודשים עד שלוש שנים הסובלים מחום של 38 מעלות ויותר למשך שלושה ימים, ובכל מקרה אחר אשר מעורר את דאגתם של ההורים.