מה ההבדלים בין קוצר נשימה לבין אסתמה?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מה ההבדלים בין קוצר נשימה לבין אסתמה?בקרב הציבור הרחב קיים בלבול בין שני מונחים שקשורים למערכת הנשימה – "קוצר נשימה" ו"אסתמה".

במאמר זה נסקור כל אחד מהמונחים האלו בנפרד על מנת להסביר את המקור לבלבול.

על קצה המזלג נכתוב כי קוצר נשימה הוא תסמין שבא לידי ביטוי במערכת הנשימה, שיכול להעיד על מחלות שונות או על מצבים רפואיים שונים, ואילו אסתמה היא מחלה שעלולה לבוא לידי ביטוי בין היתר בקוצר נשימה.

מה הוא קוצר נשימה?

רובנו מקבלים את יכולת הנשימה שלנו כמובנת מאליה כיוון שמדובר בפעילות לא רצונית של הגוף. עם זאת, היכולת המופלאה הזו מתגלה כלא מובנת מאליה במצבים בהם אנחנו מתקשים לנשום.

קוצר נשימה הוא מצב שבו מתרחשת הפרעה שיכולה להיות סובייקטיבית או אובייקטיבית לתהליך הנשימה האוטומטי השגרתי. התסמינים של קוצר נשימה הם בדרך כלל קושי בשאיפת אוויר, שימוש בשרירי עזר לצורך שאיפת אוויר, הוצאת אוויר מאומצת תוך כיווץ שפתיים ועוד. בקוצר נשימה חמור הנחיריים מתרחבים מאוד, גוון העור הופך לכחול, שרירי הצוואר בולטים מאוד מעל פני העור ותיתכן גם הזעה מרובה.

קוצר נשימה יכול להוביל לבעיה באספקת החמצן למוח ולכן במקרים מסוימים הוא ילווה גם בשינויים בהתנהגות כמו למשל בעצבנות, בלבול, חוסר שקט ואפילו תוקפנות ואגרסיביות.

מה הם הגורמים האפשריים לקוצר נשימה?

ישנם גורמים רבים מאוד שיכולים לגרום לקוצר נשימה להלן:

  • התקף חרדה – בהתקף חרדה עלול להיווצר מצב של קוצר נשימה למרות היעדר הפרעה חסימתית לזרימת האוויר בדרכי הנשימה.
  • דלקת ריאות – בדלקת ריאות לא אחת החולים סובלים מקוצר נשימה שילווה בתחושת כאב בזמן הנשימה, בפליטה של ליחה ובדופק מהיר.
  • תסחיף ריאתי – תסחיף ריאתי הוא מצב שבו קריש דם חוסם את עורק הריאה שמוביל דם ורידי מהלב אל הריאה לחמצון. במקרה של תסחיף ריאתי יופיע קוצר נשימה חמור במיוחד. מצב זה מסכן חיים ומצריך התערבות רפואית דחופה ככל האפשר.
  • אוטם שריר הלב – אוטם שריר הלב יכול להוביל לפגיעה בתפקוד הלב שבתורה תגרום לבצקת ריאות שבין היתר באה לידי ביטוי בקוצר נשימה.
  • ברונכיטיס כרונית – במחלה זו מתרחשת הצטברות של ליחה בדרכי הנשימה שמקשה על הריאות לקלוט חמצן ובעקבות כך בשלב מסוים יתפתחו התקפים של קוצר נשימה.
  • מחלות ריאה שונות – מחלות ריאה כמו מחלת ריאה חסימתית או נפחת הריאות יכולות בהחלט גם כן לבוא לידי ביטוי בקוצר נשימה.
  • מומים מולדים בריאות – חוסר התפתחות של הריאה או של שתי הריאות במהלך ההתפתחות העוברית בהחלט יכולה לבוא לידי ביטוי בהופעה של קוצר נשימה אפילו זמן קצר לאחר הלידה.

קוצר נשימה הוא מצב שבו האדם מתקשה לבצע את פעולת הנשימה. הוא יכול להיות תסמין של מגוון רחב ביותר של מחלות ולא רק של מחלת האסתמה. חשוב מאוד שבכל מקרה של קוצר נשימה החולה יפנה לרופא על מנת לעבור אבחון מקיף של מקור הבעיה כדי שיוכל לקבל טיפול מתאים.

מה היא מחלת האסתמה?

אסתמה היא מחלה נוספת שיכולה לבוא לידי ביטוי בקוצר נשימה. עם זאת, לא כל התקף של קוצר נשימה הוא בהכרח ביטוי למחלת האסתמה כפי שניתן להבין מהרשימה החלקית שהבאנו לעיל.

במחלת האסתמה, ששכיחה יותר בקרב ילדים מאשר בקרב מבוגרים, מתרחשים התקפים שבמהלכם דרכי האוויר נהיות צרות מאוד בעקבות הפרשת ריר מוגברת בדרכי הנשימה והתכווצות של השרירים החלקים במערכת הנשימה.

בדרך כלל ההתקפים מופיעים לאחר שהחולה נחשף לאלרגן מסוים שהוא רגיש אליו, אך ישנם גם חולים שיכולים לסבול מהתקף לאחר צחוק ממושך או מצבי מתח וחרדה נפשיים. בקרב ילדים רבים ההתקף יכול גם להתעורר לאחר פעילות גופנית.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן