דלקות גרון בילדים

דלקות גרון בילדיםדלקת גרון הינה זיהום חיידקי של החיך הרך ובלוטות הלימפה, אשר גורם לכאב בגרון. מצב שכיח זה, נגרם על פי רוב, על ידי קבוצת חיידקי סטרפטוקוקים.

דלקת גרון עלולה להשפיע על ילדים ומבוגרים בכל הגילים, אך עם זאת, היא שכיחה בעיקר בקרב ילדים בגילאי 5-15. מעטים המקרים של דלקת גרון מתחת לגיל שנתיים. דלקת גרון הינה מחלה מדבקת ביותר, באמצעות התעטשות ושיעול אשר עלולים להפיץ את הזיהום מאדם לאדם.

במידה וישנו חשד לדלקת גרון, יש להימנע ממגע עם אנשים וילדים אחרים, עד לאחר קבלת אנטיביוטיקה לפחות ל- 48 שעות. מכיוון שחיידקי סטרפטוקוקוס יכולים לחיות על משטחים יבשים, כדאי ומומלץ לזרוק את מברשות השיניים והמוצצים הנגועים.

בדרך כלל, הסימפטומים של דלקת הגרון משתפרים במהלך שבוע אחד. אולם אם היא אינה מטופלת כראוי, דלקת גרון עלולה לגרום לסיבוכים, כמו דלקת אוזניים, סינוסיטיס, דלקת שגרונית המשפיעה על המפרקים, הלב, והעור, גלומרולונפריטיס ועוד.

גורמים לדלקת בגרון

רוב כאבי הגרון נגרמים על ידי וירוסים, לרוב וירוס הגורם להצטננות או שפעת. כאב גרון נגיפי בדרך כלל ישתפר מעצמו לאחר מספר ימים, והוא בעל סבירות נמוכה יותר של סיבוכים.

לכאבי גרון הנגרמים מחיידקים, לעומת זאת, יש סיכון גבוה יותר לסיבוכים אשר דורשים תשומת לב רבה יותר. למרות שסוגים רבים של חיידקים עלולים לגרום לדלקות גרון, סטרפטוקוקוס, הוא הסיבה השכיחה ביותר לדלקות גרון חיידקיות. לכן, מיקרוביולוגים מזהים ומקשרים את דלקת הגרון במיוחד עם חיידקי סטרפטוקוקוס (GAS-Group A, beta hemolytic, streptococcus pyogenes).

מקומות בהם נמצאים ילדים קרובים זה לזה, כמו גנים, בתי ספר או אכסניות שונות מהווים סביבה אידיאלית להעברתה של דלקת הגרון מילד אחד לחברו.

מהם התסמינים?

חומרתה של דלקת הגרון יכולה להשתנות מאדם לאדם. בעוד חלק מהילדים יחוו סימפטומים קלים כמו כאב גרון, ילדים אחרים יסבלו מסימפטומים חמורים יותר, אשר יכללו חום וקשיי בליעה.

תסמינים נפוצים של דלקת גרון כוללים: חום פתאומי, כאבי גרון (ייראה בבדיקה כגרון אדום עם כתמים לבנים), כאב ראש, צמרמורות, אובדן תיאבון, נפיחות בלוטות לימפה בצוואר ובעיות בליעה.

יהיו ילדים אשר יפתחו פריחה אדומה בעור מחוספסת למגע. זיהום דלקת גרון המלווה בפריחה ייחודית זו, ידוע בשם מחלת השנית. תסמינים אלו יתפתחו בדרך כלל תוך חמישה ימים מהחשיפה לחיידקים.

אבחון של דלקת בגרון

יש לזכור כי לא כל כאב גרון הוא תוצאה של דלקת גרון. מחלות אחרות עלולות אף הן לגרום לסימפטומים דומים, כמו הצטננות, דלקת סינוסים ועוד. כאבי גרון אשר נגרמים כתוצאה ממצבים רפואיים אחרים, בדרך כלל ישתפרו מעצמם לאחר מספר ימים גם ללא טיפול.

אולם, אם תלונות הילד ממשיכות מספר ימים, יש לפנות לרופא אשר יבדוק באופן פיסי את הגרון. במידה וישנו חשד לדלקת גרון, הוא יוכל לבצע בדיקה מהירה לנוכחות סטרפטוקוקוס. בדיקה זו תקבע אם כאב הגרון נגרם על ידי זיהום דלקתי או עקב סוג אחר של חיידקים.

דרכים לטיפול

הטיפול היעיל ביותר כנגד זיהום חיידקי הוא מתן אנטיביוטיקה. תרופות אלו מעכבות את התפשטות החיידקים והזיהומים. ישנם כיום מספר סוגי אנטיביוטיקה זמינים, אך פניצילין ואמוקסיצילין הינן התרופות הנפוצות ביותר לדלקת גרון. ישנה חשיבות קריטית להשלמת הטיפול, בכדי למנוע הדבקה חוזרת.

בנוסף לאנטיביוטיקה, עשויים להיות יעילים עוד מספר טיפולים אשר יכולים להיעשות בבית כמו: מתן שתייה חמה (תה לימון), שתייה קרה (להקלה על התחושה בגרון), הפעלת מכשיר אדים, מתן משככי כאבים כגון איבופרופן או פרצטמול, מציצת תכשירים ותרופות מקלות, וגרגור תערובת של מלח ומים.