אטופיק דרמטיטיס בילדים

אטופיק דרמטיטיס בילדיםאטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור) היא מחלה דלקתית כרונית של העור שבאה לידי ביטוי בהתקפים חוזרים ונשנים של עור יבש ומגרד ושל דלקת בעור.

ברוב המקרים התסמינים של המחלה מתחילים להופיע לפני גיל חמש ובמהלך העשור השני נעלמים לחלוטין, אך בחלק מהחולים המחלה חוזרת מאוחר יותר בעשור השלישי או בעשור הרביעי אבל באה לידי ביטוי בשלב זה באופן שונה מבחינה קלינית. סך הכול שישים אחוז מהחולים מחלימים עד גיל ההתבגרות.

במקרים מסוימים אטופיק דרמטיטיס מהווה את השלב הראשון במהלך שנקרא "המצעד האטופי" שכולל התחלה מוקדמת של אטופיק דרמטיטיס שמשנה את פניה והופכת לאסטמה (קצרת) ולנזלת אלרגית בשלבים מאוחרים יותר בחיים.

מה הם הגורמים למחלה?

קיימים מספר מנגנונים פיזיולוגיים שככל הנראה לוקים בחסר בעקבות מוטציות גנטיות מסוימות שקיימות בחולים אם כי נכון לכתיבת שורות אלה לא כל המנגנונים ברורים עד תום וחלק ניכר מהמוטציות שמשחקות תפקיד באטיולוגיה של המחלה עדיין לא זוהו. באופן כללי נהוג להתייחס לאטופיק דרמטיטיס כאל מחלה מולטי פקטוריאלית בעלת מרכיבים גנטיים משמעותיים.

בין יתר הליקויים שניתן למצוא בחולים חשוב להזכיר את הבאים: שכבת עור חיצונית חדירה שמאפשרת לרעלנים ולאלרגנים שונים לחדור לעור, תגובה חיסונית לקויה ולא פרופורציונאלית שגורמת להתפשטות של דלקת בעור, ליקוי במנגנון הייצור של חלבונים נוגדי בקטריות באפידרמיס, כמות מוגברת של ציטוקינים מסוימים שהפרשתם גורמת ליצירת תחושת גרד עזה ועוד.

הליקויים השונים מעצימים אחד את השני – החדירות הגבוהה של העור והליקוי החיסוני מקלים על חדירת זיהומים והתגובה החיסונית הלא פרופורציונאלית גורמת לפגיעה גדולה יותר בעור שכתוצאה מכך הופך לרגיש אף יותר. כמובן שגם תחושת הגרד החמורה והחריפה שגורמת לגירודים עד זוב דם מובילה רק להחמרת מצב העור של החולים.

מה הם התסמינים של המחלה?

התסמינים של המחלה מופיעים בצורה התקפית, כלומר אינם נוכחים בכל עת, אלא רק בתקופות שבהן המחלה מתלקחת או מתפרצת. בהתחלה של ההתקף החולים מתלוננים על גרד חמור בעור שלא מפסיק גם בלילות. בנוסף לכך, העור המגרד יבש מאוד וכל גירוד עלול לגרום לפציעה שלו ולדימומים. כמו כן, קיימת אקזמה בעור, פריחה עורית ומעין קשקשת קלה.

במידה והמחלה מתפרצת במהלך תקופת הינקות, התסמין הראשון יכול להיות גם סבוריאה שמתחילה בקרקפת ומתפשטת באופן הדרגתי לאזור הפנים. הנגעים העוריים היבשים והמקושקשים לרוב ממוקמים באזורים בהם קיימים קפלי עור, כלומר באזור הצוואר, מאחורי הברכיים, באזור הקדמי של המרפקים ועוד. הנגעים העוריים נוטים להזדהם בקלות רבה מאוד מה שהופך את העור באזור הנגעים למפריש, צורב ומזוהם.

ככל שהמחלה קיימת שנים רבות יותר, כך העור באזור הנגעים משתנה ונהיה מחוספס ועבה יותר. חלק מהחולים באטופיק דרמטיטיס יסבלו בנוסף גם מאסטמה ומנזלת אלרגית.

אבחנה של אסטמה של העור

אטופיק דרמטיטיס היא מחלה שמאבחנים באופן כמעט בלעדי באמצעות בחינת ההסתמנות הקלינית שלה, כלומר אין בדיקות מעבדה שמיועדת לאבחון המחלה או בדיקות הדמיה שניתן לבצע לחולים על מנת לקבוע כי הם אכן סובלים מאטופיק דרמטיטיס.

סך הכול קיימים ארבעה קריטריונים עיקריים וארבעה קריטריונים משניים והמטופל מוגדר כחולה באטופיק דרמטיטיס במידה והוא עונה על שני קריטריונים עיקריים ושני קריטריונים משניים לכל הפחות.

בין היתר מדובר על קריטריונים כגון: דלקת כרונית של העור שמלווה בגרד משמעותי, יובש של העור שמלווה בקשקשת, סיפור משפחתי של המחלה ועוד.

כיצד מטפלים במחלה?

לאטופיק דרמטיטיס לא קיים טיפול יחיד אלא מגוון רחב ביותר של טיפולים שמיועדים לשמור על העור במצב תקין במידת האפשר באופן קבוע, לטפל בו בזמן התקף ולמנוע את ההתפרצות של ההתקפים.

בין היתר מדובר על מריחה קבועה של קרם לחות לטיפול ביובש של העור, שימוש במשחות סטרואידיות לטיפול בדלקת, שימוש באנטי היסטמינים להפחתת הגרד ועוד.